Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van klimaatverandering en de noodzaak om actie te ondernemen. Gelukkig, want het momentum om te versnellen tot klimaatneutraal ondernemen is nu. Onder andere door je CO2-uitstoot te reduceren. Om onze zakelijke klantendaarbij te helpen organiseerden we onlangs de online kennissessie ‘Hoe krijg je als ondernemer grip op jouw CO2’.
Wil je deze video zien?
Cookies zijn nodig om deze video te tonen. Lees er meer over in onze Privacyverklaring
Onder leiding van host Wopke Geurts en onze Directeur Zakelijke Relaties, Patty Zuidhoek, gingen wij het gesprek aan met:
- René Toet, Managing Director Climate Neutral Group. Deze onderneming helpt ondernemers met het meten en verlagen van de CO2-voetafdruk.
- Derrick Neleman, oprichter Neleman Wijnen.
- Robbert Tammer, eigenaar Venus Containers.
Wat is een CO2-voetafdruk?
Toet legt uit: “Een voetafdruk is eigenlijk gewoon het meten van je CO2-uitstoot. Maar je moet wel weten wat je scope is. Tot op welk niveau reken je CO2-uitstoot toe aan jouw als bedrijf? In technische termen gaat het dan over scope een, twee en drie. De eerste twee gaan over de emissies die je zelf kan beïnvloeden met de eigen activiteiten. Zoals je energie-, gas-, water- of papierverbruik binnen je organisatie.
Scope drie ligt meer buiten je organisatie en eigen invloedssfeer. Zo kijk je bij bijvoorbeeld de productie van wijn ook naar de keten. Wat de uitstoot in de hele keten is, om dat te produceren. Van druif tot aan het glas. Maar ook de medewerkers die naar jouw kantoor reizen en weer terug. Dat valt in scope drie.”
Hoeveel ondernemers meten hun voetafdruk?
Toet: “70 procent van de organisaties weet zijn eigen voetafdruk niét. Het is heel lastig reduceren als je niet weet waar je staat. We moeten zorgen dat we hier echt grip op krijgen. Dan kun je een effectief plan maken om te reduceren.”
1. Meten, meten, meten... en zien
Toet: “Waar het allemaal mee begint is meten, meten, meten... en zien. Dat inzicht creëert bewustzijn en geeft inzicht in de impact van jouw bedrijfsvoering. Kijk maar naar de energielabels bij wasmachines. Ik denk dat het heel goed is dat je in een oogopslag kan zien wat de impact is.”
Wil je snel inzicht in jouw CO2-voetafdruk? Via een gratis calculatortool voor bedrijven helpt Climate Neutral Group je op weg. Aan de hand van informatie die je hier invoert kun je direct zien wat de voetafdruk van jouw bedrijfsvoering is.
2. Stap over naar een groene energieleverancier
Zuidhoek: “Als je naar een groene energieleverancier overstapt, dan kun je als MKB-ondernemer al 25% van je CO2 reduceren. Hoe simpel is het.”
Weten hoe je dat doet? Lees dan ons artikel ‘Welke zakelijke energieleveranciers leveren dit jaar de groenste stroom?’
3. Focus je niet op paperless, maar op mobiliteit
Toet: “Als je kijkt naar CO2-reductie in organisaties komt het vaak neer op energieverbruik en mobiliteit. Dat zijn hele belangrijke onderdelen. Mensen denken wel eens ‘papier, is toch ook belangrijk?’, maar papier heeft in de CO2-voetafdruk een klein aandeel.
“En als je naar bijvoorbeeld mobiliteit kijkt is er veel mogelijk. Je ziet dat we met thuiswerken door covid een heel positief effect zien op onze CO2-uitstoot. Je verbruikt thuis misschien wel wat meer gas en elektra, maar dat weegt dus helemaal niet op tegen de mobiliteit van al die mensen naar hun kantoor en terug. Dat is een positieve ontwikkeling die we moeten vasthouden.”
“En binnen mobiliteit heb je allerlei keuzes. Zo kun je met elektrische fietsen heel veel winst boeken. En haalbaar, want bijna 80 procent van de medewerkers woont in een straal van vijftien kilometer van hun kantoor.
4. Betrek CO2-uitstoot in de keuze voor leveranciers
Toet: “Het is heel belangrijk dat je bij de selectie van je leveranciers kijkt naar hun klimaatagenda. En vraag wat zij doen voor een lage CO2-voetafdruk. Want dat is uiteindelijk, indirect, ook jouw voetafdruk.”
5. Toon leiderschap
Toet: “We hebben leiders nodig met durf. Want dit is geen eenvoudige opgave. Durf is nodig om bedrijfsmodellen te wijzigen en echt in te grijpen in je organisatie. En dat zijn moeilijke keuzes. Paul Polman, die jarenlang leiding gaf aan Unilever, is echt een goed voorbeeld. Die is met zijn organisatie in staat geweest om bijna 50 procent van de CO2-uitstoot van alle producten van Unilever te reduceren.
Als je alle neuzen in dezelfde richting zet en de organisatie meetinstrumenten geeft en daar doelstellingen op zet, dan is er veel mogelijk.”
6. Zie het als een sport en heb er plezier in
Zuidhoek: “Laten we het ook vooral leuk vinden. Ik hoor altijd heel veel ‘moeten’, en dat voelt als zo’n verplichting. Terwijl ik ook ondernemers spreek die het gewoon leuk vinden om te doen. Het is een verlangen om met elkaar dit te willen doen. We kunnen elkaar ook daarop heel erg inspireren.”
Neleman: “Ik zie het als een sport. Probeer als organisatie elke dag te verbeteren. Die wil moet er zijn.”
7. Wees een voorbeeld voor consumenten in gedragsverandering
Neleman: “Het gaat ook om gedragsverandering. Wacht niet tot de consument erom vraagt maar pak zelf de regie. Hier ligt een rol voor ondernemers om een voorbeeld te geven en het concreet te maken.”
Wij doen dat zelf met kurkretour. Een initiatief dat we hebben opgezet om kurk te recyclen, en ik vraag ondernemers zich daarbij aan te sluiten. Want kurk is heel duurzaam en zorgt voor enorme biodiversiteit en compenseert heel veel CO2. Maar die kurk wordt na het wijndrinken meestal weggegooid en dat is zó zonde. Want je haalt hem door de granulaatmolen en je kunt er alles van maken. Banken, lampen, stoelen... noem maar op.”
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.