Als je klant bij ons wordt, willen we zeker weten dat jij het bent. Daarom vragen we je je identiteitsbewijs te laten zien en een korte opname van je gezicht te maken. We gebruiken een foto of filmpje van je identiteitsbewijs om je (opnieuw) te kunnen identificeren en de echtheid van het identiteitsbewijs vast te stellen. Uit jouw gezichtsopname worden een aantal gezichtskenmerken herleid die worden vergeleken met de pasfoto op je identiteitsbewijs.
Dit doen we vanwege onze wettelijke poortwachtersfunctie in de strijd tegen fraude, witwassen en financiering van terrorisme. De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) vereist dat banken weten wie hun klanten zijn. Banken moeten niet alleen de identiteit van hun klanten controleren, maar ook het bewijs daarvan bewaren.
Daarnaast gebruiken wij jouw identiteitsbewijs en de gezichtsopname om je later (opnieuw) toegang te geven tot je bankrekening(en) in de mobiele app. Zo is je rekening optimaal beveiligd en kan alleen jij bij je rekening(en).
Voor de identificatie en de beoordeling van de echtheid van je identiteitsbewijs maken we gebruik van de software van het bedrijf Fourthline. Fourthline ontvangt van ons de kopie van je identiteitsbewijs en de opname van je gezicht. Wij hebben een verwerkersovereenkomst met Fourthline gesloten waarin staat dat deze gegevens alleen voor de door Triodos Bank bepaalde doeleinden mogen worden gebruikt.
We nemen uiteraard technische en organisatorische maatregelen om de toegang tot deze gegevens zo goed mogelijk te beschermen. Deze maatregelen worden periodiek gecontroleerd, zowel door Triodos Bank als door Fourthline.