Veelgestelde vragen
Je beëindigt een betaalrekening of spaarrekening het makkelijkst via onze app.
Zo werkt het:
- Log in op de app
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Rekeninginstellingen
- Tik op de rekening die je wilt opheffen
- Tik op Rekening sluiten en volg de stappen
- Bij het sluiten selecteer je een tegenrekening waarnaar wij het resterende saldo overboeken
- Zie je de optie Rekening sluiten niet, scroll dan naar beneden in het scherm
Na het opheffen van je rekening ontvang je geen Financieel Jaaroverzicht meer. Ook zijn je afschriften niet meer in te zien als je geen rekening meer hebt. Download daarom je Financieel Jaaroverzicht(en) en je afschriften voordat je de rekening opheft.
We heffen je rekening binnen 1 dag op.
Geen app?
Je kunt je rekening ook sluiten in Internet Bankieren via Zelf regelen > Rekeninginstellingen > Rekening sluiten.
Kun je je rekening niet opheffen via de app of Internet Bankieren? Beëindig je rekening dan schriftelijk. Gebruik hiervoor het Opheffingsformulier Particuliere Rekening. Na ontvangst van het formulier, sluiten wij je rekening binnen 5 werkdagen.
Vervolg
Heb je nog andere rekeningen, dan zie je de gesloten rekening nog 13 maanden in Internet Bankieren
Heeft dit antwoord je geholpen?
Als je al klant bij ons bent, kun je iemand op je rekening machtigen op basis van een levenstestament of notariële volmacht.
Zo werkt het
- Print het Wijzigingsformulier Rekeninghouder/Gemachtigde uit en vul het in
- Onderteken beiden het formulier
- Ben je niet meer in staat het verzoek mede te ondertekenen, dan is de handtekening van de gevolmachtigde voldoende
- Stuur het formulier naar ons op per post
- Stuur als bijlage een kopie mee van de door de notaris opgestelde volmacht of je levenstestament
Vervolg
Wij verwerken je verzoek binnen 1 week na ontvangst. Heb je voor de gemachtigde een Triodos Betaalpas aangevraagd, dan betaal je beiden de maandelijkse kosten voor de rekening.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je voegt een rekeninghouder of gemachtigde via het Wijzigingsformulier Rekeninghouder/Gemachtigde
Zo werkt het:
- Print het formulier uit en vul het in
- Onderteken het formulier
- Stuur het formulier per post en gevraagde documenten naar Triodos Bank
- Wil je een rekeninghouder toevoegen aan een beleggersrekening? Bij de eerste aankoopopdracht moet de nieuwe rekeninghouder een kennis- en ervaringstoets doen
Woont een rekeninghouder of gemachtigde in het buitenland, dan is het niet mogelijk om deze toe te voegen op de rekening.
Vervolg
- Binnen 5 werkdagen ontvangt een rekeninghouder voor een betaalrekening een Triodos Betaalpas en een eigen identifier
- Binnen 5 werkdagen ontvangt een gemachtigde voor een betaalrekening een eigen identifier
- Binnen 5 werkdagen ontvangt een gemachtigde of rekeninghouder voor een spaar- of beleggersrekening een gebruikersnaam en wachtwoord
Heeft dit antwoord je geholpen?
Ben je een zakelijke klant met een andere rechtsvorm dan een eenmanszaak? Lees hier wat je regelt om je rekening te activeren voor Wereldbetalingen.
Je activeert Wereldbetalingen als particuliere klant of eenmanszaak eenvoudig via onze Mobiel Bankieren app.
Zo werkt het:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Rekeninginstellingen
- Tik op de juiste rekening
- Tik op Wereldbetalingen om deze functie aan of uit te zetten
- Bevestig de wijziging met je Identifier of inlogcode
Geen app?
Je kunt Wereldbetalingen ook via Internet Bankieren activeren. Ga naar Zelf regelen > Rekeninginstellingen > Wereldbetalingen en volg de stappen.
Vervolg
2 uur na de autorisatie kun je:
- Wereldbetalingen doen via Internet Bankieren
- Via de app kun je alleen Wereldbetalingen activeren
- Via de app kun je alleen Wereldbetalingen activeren
- Let op: de autorisatie geldt per rekeninghouder
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heb je een Identifier of maak je gebruik van Mobiel Bevestigen? Dan wijzig je je tegenrekening het makkelijkst via de app:
- Tik op Meer
- Tik op Rekeninginstellingen
- Tik op de rekening waarvan je de tegenrekening wilt wijzigen
- Tik op Tegenrekeningen>Tegenrekening wijzigen en volg de stappen
De nieuwe tegenrekening is na 24 uur actief.
Je kunt je tegenrekening ook wijzigen in Internet Bankieren via Zelf regelen>Rekeninginstellingen>Tegenrekeningen.
Heb je een gebruikersnaam en wachtwoord, stap dan eerst over op Mobiel Bevestigen. Daarna wijzig je je tegenrekening via de app. Kun je niet overstappen op Mobiel Bevestigen? Dan wijzig je je tegenrekening schriftelijk via het Wijzigingsformulier Tegenrekening.
Spaar Deposito
Heb je een Spaar Deposito die gekoppeld is aan je rekening Triodos Internet Sparen? Dan kun je de tegenrekening van je Spaar Deposito niet wijzigen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Als je rood staan op je betaalrekening op wilt zeggen, bel ons dan. We helpen je graag.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Het is niet mogelijk om een particuliere rekening om te zetten naar een zakelijke rekening. Voor zakelijke activiteiten open je een Triodos Internet Zaken Rekening.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je wijzigt persoonlijke gegevens zoals je adres, e-mailadres, telefoonnummer of roepnaam snel en eenvoudig via onze app.
Zo werkt het:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Persoonlijke gegevens
- Ben je wettelijke vertegenwoordiger en wil je alleen de persoonlijke gegevens van je kind wijzigen? Tik dan op de naam van je kind
- Tik op de gegevens die je wilt wijzigen
- Vul je nieuwe gegevens in en volg de stappen
- Ga je verhuizen en sta je bij ons ingeschreven als wettelijk vertegenwoordiger van je kind, dan kun je aangeven dat je kind meeverhuist
- Je bevestigt de wijziging met je persoonlijke inlogcode
- Nadat je de wijziging hebt bevestigd, verwerken wij deze direct
Geen app?
Wijzig dan je persoonlijke gegevens als volgt:
- Via Internet Bankieren. Nadat je bent ingelogd, klik je op Zelf regelen > Persoonlijke gegevens
- Wil je de gegevens van je kind wijzigen, klik dan op het dropdownmenu achter je naam om je kind te selecteren
- Je geeft de adreswijziging voor ieder kind apart op
- Schriftelijk via het Wijzigingsformulier Persoonlijke Gegevens
- Ben je wettelijk vertegenwoordiger van je kind(eren)? Kruis dan aan 'Tweede rekeninghouder en/of minderjarige kinderen verhuizen mee'. Je verhuist dan met hetzelfde formulier zowel je kind(eren) als jezelf
- Wil je een correspondentieadres toevoegen of wijzigen, dan doe je dit altijd schriftelijk
Hypotheken
Lees hier hoe je de adresgegevens voor je hypotheek wijzigt
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je verwijdert een rekeninghouder of gemachtigde via het Wijzigingsformulier Rekeninghouder/Gemachtigde
Zo werkt het:
- Print het formulier en vul het in
- Alle rekeninghouders ondertekenen het formulier
- Gemachtigden ondertekenen het formulier niet
- Stuur het formulier per post naar Triodos Bank
Vervolg
Binnen 5 werkdagen na ontvangst verwijderen wij de rekeninghouder/gemachtigde.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Bel ons als je je Spaar Vrij of Spaar Meer rekening wilt omzetten naar een Internet Spaarrekening. We helpen je graag.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Wil je het bedrag wijzigen dat je rood kunt staan op je Internet Betaalrekening, zeg dan eerst rood staan op je betaalrekening telefonisch op.
Vraag daarna via de Mobiel Bankieren app rood staan aan voor het nieuwe bedrag. Je kunt kiezen voor 500 of 1.000 euro.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je wijzigt je opdracht eenvoudig via de Mobiel Bankieren app:
- Log in op de Mobiel Bankieren app
- Tik op je beleggersrekening
- Scroll naar beneden en tik op Transacties
- Tik op Maandbeleggen
- Tik op de Maanbeleggenopdracht die je wilt annuleren
- Tik op Annuleren
Als je je Maandbeleggen opdracht wilt wijzigen, dan annuleer je eerst de oude opdracht. Vervolgens stel je een nieuwe opdracht in.
Internet Bankieren
Wil je Maandbeleggen wijzigen in Internet Bankieren? Log dan in en klik op je beleggersrekening. Klik daarna op Maandbeleggen en volg de stappen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je wijzigt je adres en telefoonnummer schriftelijk. Vul het Wijzigingsformulier Persoonlijke Gegevens in en stuur het per post naar Triodos Bank.
Als je vanuit het buitenland terug verhuist naar Nederland, dan wijzig je je adres ook schriftelijk met het hierboven genoemde formulier.
Woon je in het buitenland, dan kun je niet rood staan op je Triodos Internet Betaalrekening.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Wil je geen papieren afschriften meer ontvangen, dan regel je dit via onze Mobiel Bankieren app.
Zo werkt het:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Rekeninginstellingen
- Tik op de rekening waarvan je de afschriften wilt uitzetten
- Tik op Papieren afschriften en volg de stappen
- Als je papieren afschriften zijn uitgeschakeld, kun je ze online downlaoden
Bel ons als je papieren afschriften wilt ontvangen. Je betaalt voor het ontvangen van paieren afschriften. Onze tarieven vind je op onze website.
Geen app?
Als je geen app hebt, zet je je papieren afschriften uit in Internet Bankieren. Nadat je bent ingelogd klik op Zelf regelen > Rekeninginstellingen > Rekening gegevens en volg de stappen.
Goed om te weten
Je kunt papieren afschriften niet aanzetten voor een Triodos Jongeren Rekening.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Als er beslag is gelegd op je rekening, kun je minder geld opnemen of overmaken.
- Wij zijn verplicht om een deel van het saldo op je rekening te blokkeren
- De deurwaarder bepaalt een beslagvrij bedrag. Dat betekent dat we dit deel van je saldo niet blokkeren
- Geld dat na het moment van beslaglegging op je rekening wordt bijgeschreven kun je wel opnemen of overmaken
- Wil je informatie over de reden van beslag of de berekening van het beslagvrije bedrag, neem dan contact op met de deurwaarder
Wat gebeurt er nadat er beslag is gelegd?
- Na 2 weken sturen wij de deurwaarder een derdenverklaring
- In de verklaring vermelden wij de saldi van je rekeningen op het moment van beslaglegging
- Na ontvangst van de opdracht van de deurwaarder, maken wij binnen 5 werkdagen het verschuldigde bedrag over en deblokkeren we je rekening
Wil je de termijn van 2 weken verlengen?
Als je zelf een regeling wilt treffen met je schuldeiser of een gerechtelijke procedure wilt starten, kun je ons vragen de termijn waarop we de deurwaarder een verklaring sturen te verlengen naar 4 weken.
- Stuur ons hiervoor een schriftelijk en ondertekend verzoek. Vermeld in je verzoek de naam van de deurwaarder
- Je kunt de termijn niet verlengen bij vorderingen van de Belastingdienst
Wil je het beslag sneller afwikkelen?
Bel ons als je het beslag sneller wilt afwikkelen. We sturen je dan een standaard verklaring die je invult, ondertekent en aan ons terugstuurt.
- Je geeft hiermee toestemming om de derdenverklaring direct te versturen en het verschuldigde bedrag over te maken
- Je kunt geen procedure meer starten via de rechter omdat je schuld erkent
Kosten
Een beslaglegging verwerken kost veel tijd. Daarom brengt Triodos Bank hiervoor kosten in rekening. Bekijk de specifieke kosten voor een particuliere rekening en voor een zakelijke rekening.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Downloads
Kun je wel wat hulp gebruiken?
De chat is momenteel gesloten. Probeer het op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur.