Veelgestelde vragen
Je kunt de Triodos Betaalpas zelf via de Mobiel Bankieren app deblokkeren. Je betaalpas wordt geblokkeerd als je 3 keer de verkeerde pincode hebt ingetoetst of als je zelf de betaalpas hebt geblokkeerd in de app. De blokkade is de volgende werkdag na 11.30 uur zichtbaar. Wacht totdat de blokkade zichtbaar is in de app om te deblokkeren.
Als wettelijke vertegenwoordiger van een Triodos Jongeren Rekening, doorloop je namens je kind de stappen in je eigen Mobiel Bankieren app.
Zo werkt het:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Betaalpassen
- Tik op de betaalpas die je wilt deblokkeren
- Tik op Blokkeren/deblokkeren
- Zet het vinkje bij Blokkeren uit
- Klik op Bevestigen en doorloop de stappen
Geen app?
Bel ons en houd je rekeningnummer en identifier bij de hand.
Vervolg
- Is de blokkade op je betaalpas ontstaan omdat je 3 keer een verkeerde pincode hebt ingetoetst? Je Triodos Betaalpas kan je weer gebruiken als je eerst een contant bedrag opneemt bij een geldautomaat
- Is Apple Pay geactiveerd voor deze rekening? Dan is dit óók geblokkeerd als jouw fysieke betaalpas is geblokkeerd
- Is de blokkade op je betaalpas ontstaan omdat je zelf de betaalpas geblokkeerd hebt in de app? Je kunt de Triodos Betaalpas meteen weer gebruiken
Heeft dit antwoord je geholpen?
De kosten voor een betaling naar het buitenland vind je hier.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Met de nieuwe Visa Triodos Betaalpas is er een mogelijkheid om online betalingen (e-Commerce) te doen die vergelijkbaar zijn met een creditcard. Triodos Bank biedt zelf geen creditcard aan.
Je kan een creditcard van een bestaande creditcardaanbieder wel koppelen aan je Triodosrekening:
- Vraag een creditcard aan bij de organisatie van je keuze
- Geef je Triodos Internet Betaalrekening op als tegenrekening
De creditcardorganisatie schrijft betalingen met je creditcard af van je Triodos rekening. Let op: creditcards van een andere bank kun je niet altijd koppelen.
Waarom heeft Triodos Bank geen creditcard?
Triodos Bank biedt geen creditcard aan omdat:
- De inrichting van een creditcardorganisatie kostbaar is
- Er voldoende aanbieders van creditcards zijn
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt de pincode van je Triodos Betaalpas via de Mobiel Bankieren app inzien.
Zo werkt het:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Betaalpassen
- Tik op de betaalpas waarvan je de pincode wilt inzien
- Tik op Pincode
- Tik op Pincode tonen
- Vul je 5-cijferige inlogcode in of gebruik je vingerafdruk of gezichtsherkenning om te bevestigen
- Je ziet je pincode
- Tik op OK om het venster te sluiten
Goed om te weten
Een kind met een Triodos Jongeren Rekening kan zelf de pincode van de betaalpas inzien in de eigen Mobiel Bankieren app.
Geen app?
Bel +31 30 693 6575 om je pincode opnieuw op te vragen. Houd je rekeningnummer bij de hand.
Let op: ben je een wettelijke vertegenwoordiger van een Triodos Jongeren Rekening, bel dan +31 30 693 6511.
Je ontvangt de pincode binnen 5 werkdagen per post.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je Triodos Betaalpas is standaard geactiveerd voor gebruik in de onderstaande landen. Je kunt je pas in deze landen gebruiken bij alle geld- en betaalautomaten met een Visa-logo. Lees ook onze tips voor reizen naar het buitenland.
Ga je naar een land dat niet in onderstaande lijst staat? Activeer dan eerst je betaalpas voor gebruik in dit land.
Europese landen
- Albanië
- Andorra
- België
- Bosnië & Herzegovina
- Bulgarije
- Cyprus
- Denemarken
- Duitsland
- Estland
- Faeröer Eilanden
- Finland
- Frankrijk
- Gibraltar
- Griekenland
- Groenland
- Guernsey
- Hongarije
- Ierland
- IJsland
- Isle of Man
- Italië
- Jersey
- Kosovo
- Kroatië
- Letland
- Liechtenstein
- Litouwen
- Luxemburg
- Macedonië
- Malta
- Moldavië
- Monaco
- Montenegro
- Nederland
- Noorwegen
- Oekraïne
- Oostenrijk
- Polen
- Portugal
- Roemenië
- San Marino
- Servië
- Slovenië
- Slowakije
- Spanje (met uitzondering van de Canarische Eilanden)
- Spitsbergen en Jan Mayen
- Tsjechië
- Vaticaanstad
- Verenigd Koninkrijk
- Zweden
- Zwitserland
Heeft dit antwoord je geholpen?
Neem contact op met de betreffende partij als je de toestemming voor inzage in je gegevens wilt intrekken. Gegevens die al gedeeld zijn, kunnen zichtbaar blijven voor de derde partij. Kom je er met de betreffende partij niet uit, trek je toestemming dan in via onze app.
Zo werkt het
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Voorkeuren & Privacy
- Tik op Toestemmingen PSD2
- Tik op de partij waarvoor je de toestemming wilt intrekken
- Tik op Toestemming intrekken en vervolgens op Intrekken
- De toestemming is per direct ingetrokken
Geen app?
Als je geen gebruik maakt van de app, trek je je toestemming in via Internet Bankieren. Log in en klik op Zelf regelen > Voorkeuren & privacy >Toestemmingen aan externe partijen en doorloop de stappen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kan in- en uitchecken met je betaalpas in het openbaar vervoer (OV). Dit werkt nadat je de betaalpas eerst een keer gebruikt hebt met je pincode in een winkel. Reizen met je fysieke Triodos Betaalpas of Apple Pay werkt precies hetzelfde als met een OV-chipkaart. Het is belangrijk dat je bij het in- en uitchecken dezelfde betaalpas gebruikt.
Zo werkt het:
- Haal je fysieke Triodos Betaalpas uit je portemonnee of pasjeshouder of gebruik je iPhone of Apple Watch
- Houd je fysieke Triodos Betaalpas, iPhone of Apple Watch bij het inchecken tegen de kaartlezer op het treinstation, in de metro, in de tram of in de bus
- Houd je fysieke Triodos Betaalpas, iPhone of Apple Watch bij het uitchecken tegen de kaartlezer op het treinstation, in de metro, in de tram of in de bus
Voor meer informatie kijk op de website van OVpay.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Betalen bij een betaalautomaat
Je kunt bij elke betaalautomaat met het Visa-logo tot maximaal €1500per dag betalen. Voor minderjarigen geldt een maximum van €250 per dag.
Contant geld opnemen
In het buitenland kun je standaard €500 per dag contant geld op bij geldautomaten met een Visa-logo. Je kunt dit verhogen tot maximaal €1500 per dag. Sommige geldautomaten in het buitenland hanteren een afwijkend limiet.
- Voor een geldopname in vreemde valuta, betaal je in het buitenland altijd kosten
- De geldautomaat geeft je de keuze With conversion of Without conversion
Kies voor Without conversion. De optie With conversion kan extra kosten met zich meebrengen
- De geldautomaat geeft je de keuze With conversion of Without conversion
- Sommige buitenlandse banken rekenen ook kosten voor een geldopname in euro's. In dat geval worden de kosten vermeld op of bij de geldautomaat
Gebruik de rekenhulp als je de wisselkoers die Triodos Bank berekent wilt vergelijken met de wisselkoers van de Europese Centrale Bank (ECB).
Buiten Europa
Wil je buiten Europa contant geld opnemen, activeer dan eerst de pas. Aan een geldopname in het buitenland zijn soms kosten verbonden. Lees hoe je goed voorbereid op reis gaat.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt via iDEAL tot maximaal 5.000 euro per dag betalen.
Wil je een hoger bedrag betalen met bijvoorbeeld Internet Bankieren? Pas dan eerst je limiet aan in Internet Bankieren.
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt met je Triodos Betaalpas in Nederland € 500 per dag opnemen.
De daglimiet kun je als particuliere klant of eenmanszaak tijdelijk wijzigen tot maximaal € 1.500 via de Triodos Mobiel Bankieren app.
Goed om te weten
- De opnamelimiet voor een Triodos Jongeren Rekening is €250 per dag en kan niet verhoogd worden.
- De daglimiet voor een zakelijke klanten met een andere rechtsvorm dan een eenmanszaak geef je door via een formulier. Met onze keuzehulp vind je het juiste formulier.
- Voor betalingen buiten Nederland kan een ander daglimiet gelden.
Wil je meer weten over je particuliere limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Wil je meer weten over je zakelijke limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Triodos Bank staat voor duurzaam en transparant bankieren. We financieren alleen organisaties die een positieve impact hebben op mens, samenleving en milieu.
We investeren uitsluitend in de reële economie en handelen niet in complexe financiële producten. Bovendien kennen we alle duurzame ondernemers die bij ons bankieren.
Vanuit onze missie staan we voor een uitstekende service. Je regelt je bankzaken op een duurzame manier bij Triodos Bank.
Je kunt bij ons terecht voor betalen, sparen, beleggen, hypotheken en zakelijke kredieten.
Heeft dit antwoord je geholpen?
BIC
BIC betekent Bank Identifier Code. Het is een code om banken te identificeren, zodat het geld bij de juiste bank terecht komt. Een BIC telt 8 tekens en wordt ook wel SWIFT-code genoemd. De BIC van Triodos Bank is TRIONL2U.
Voor een betaling buiten het SEPA-gebied of in een andere valuta dan de euro vul je altijd de BIC in. Deze vraag je op bij de begunstigde aan wie je de betaling doet en kun je controleren op de website van SWIFT.
Lees meer over het doen van buitenlandse betalingen.
IBAN
IBAN betekent International Bank Account Number. Dit internationale rekeningnummer heb je nodig voor al je betalingen. Je vindt je IBAN op de Triodos Betaalpas, rekeningafschriften of via Internet Bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt je Triodos Betaalpas meteen gebruiken in de landen die binnen Europa vallen. Dit kan bij alle geld- en betaalautomaten met een Visa-logo.
Buiten Europa
Wil je je Triodos Betaalpas buiten Europa gebruiken, activeer de pas dan eerst voor gebruik buiten Europa.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Als particuliere of zakelijke klant activeer je jouw Triodos Betaalpas voor gebruik buiten Europa via onze Mobiel Bankieren app.
Zo werkt het:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Betaalpassen
- Tik op de betaalpas van de juiste rekening
- Tik op Werelddekking
- Verschuif de knop naar rechts om je betaalpas op Wereld te zetten
- Kies een einddatum
- De wijziging gaat per direct in
Geen app?
Je kunt je betaalpas ook activeren voor gebruik buiten Europa in Internet Bankieren. Ga naar Zelf regelen> Betaalpassen en klik daarna op Werelddekking.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt met je Triodos Betaalpas per dag maximaal € 1.500 betalen bij een betaalautomaat.
De daglimiet bij een betaalautomaat kun je als particuliere klant of eenmanszaak tijdelijk wijzigen tot maximaal € 10.000 euro via de Mobiel Bankieren app.
Goed om te weten
- De daglimiet voor een Triodos Jongeren Rekening is € 250 en kan tijdelijk gewijzigd worden tot maximaal € 1.000.
- De daglimiet voor zakelijke klanten met een andere rechtsvorm dan eenmanszaak geef je door via een formulier. Met onze keuzehulp vind je het juiste formulier.
- Voor betalingen buiten Nederland kan een ander daglimiet gelden.
Wil je meer weten over je particuliere limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Wil je meer weten over je zakelijke limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Triodos Bank biedt Directe Betalingen aan voor zowel inkomende als uitgaande betalingen. Directe Betalingen noemen we ook wel Instant Payments. Deze betalingen worden dag en nacht en binnen enkele seconden uitgevoerd.
Steeds meer banken binnen Europa zijn aangesloten op dit betaalsysteem. Triodos Bank ondersteunt inkomende en uitgaande betalingen voor alle Europese banken die Directe Betalingen aanbieden.
Periodieke overboekingen, iDEAL-betalingen en geplande betalingen zijn geen directe betalingen. Bekijk de verwerkingstijden van deze betalingen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Ben je een zakelijke klant met een andere rechtsvorm dan een eenmanszaak? Lees hier wat je regelt om je rekening te activeren voor Wereldbetalingen.
Je activeert Wereldbetalingen als particuliere klant of eenmanszaak eenvoudig via onze Mobiel Bankieren app.
Zo werkt het:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Rekeninginstellingen
- Tik op de juiste rekening
- Tik op Wereldbetalingen om deze functie aan of uit te zetten
- Bevestig de wijziging met je Identifier of inlogcode
Geen app?
Je kunt Wereldbetalingen ook via Internet Bankieren activeren. Ga naar Zelf regelen > Rekeninginstellingen > Wereldbetalingen en volg de stappen.
Vervolg
2 uur na de autorisatie kun je:
- Wereldbetalingen doen via Internet Bankieren
- Via de app kun je alleen Wereldbetalingen activeren
- Via de app kun je alleen Wereldbetalingen activeren
- Let op: de autorisatie geldt per rekeninghouder
Heeft dit antwoord je geholpen?
Ben je ouder dan 18 jaar en geen zakelijke klant, dan kan je overstappen Mobiel Bevestigen. Met Mobiel Bevestigen verandert de manier waarop je inlogt en opdrachten bevestigt in Internet Bankieren en de Mobiel Bankieren app. Je gebruikt voortaan alleen een persoonlijke inlogcode.
Mobiel Bevestigen is de makkelijkste en veiligste manier om je bankzaken te regelen. Je kunt Mobiel Bevestigen zelf activeren. Recycle vervolgens je Identifier bij het klein elektronisch afval.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heb je een zakelijke rekening met een andere rechtsvorm dan een eenmanszaak, lees dan hier hoe je de limiet wijzigt.
Je kunt je daglimiet als particuliere klant of eenmanszaak wijzigen in de Mobiel Bankieren app.
Zo werkt het:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Betaalpassen
- Tik op de juiste betaalpas
- Tik op Daglimiet betaalpas
- Kies welk daglimiet je wilt wijzigen:
- Tik op Betaalautomaat als je je limiet voor een betaalautomaat wilt wijzigen en volg de stappen.
Je kunt je limiet tijdelijk wijzigen tot € 10.000 euro voor maximaal 1 week.
De limiet voor een Triodos Jongeren Rekening kan tot € 1.000 tijdelijk gewijzigd worden. - Tik op Online betalen als je je je limiet voor online betalen wilt wijzigen en volg de stappen.
Je kunt je limiet tijdelijk wijzigen tot € 5000 voor maximaal 1 week.
De limiet voor een Triodos Jongeren Rekening kan tot € 1.000 tijdelijk gewijzigd worden. - Tik op Geld opnemen als je je limiet voor geld opnemen wilt wijzigen en volg de stappen.
Je kunt je limiet tijdelijk wijzigen tot € 1.500 voor maximaal 1 week.
De limiet voor een Triodos Jongeren Rekening kan niet verhoogd worden.
- Tik op Betaalautomaat als je je limiet voor een betaalautomaat wilt wijzigen en volg de stappen.
- Tik op Bevestigen
De wijziging is na 4 uur actief.
Geen app?
Als je geen app hebt, wijzig je je daglimiet van je betaalpas via Internet Bankieren. Nadat je bent ingelogd, wijzig je de limiet via Zelf regelen > Betaalpassen.
Vervolg
Wijzig je de daglimiet voor je Triodos Betaalpas voor 1 dag, dan vervalt je tijdelijke limiet om middernacht
Heeft dit antwoord je geholpen?
Nee, het is niet mogelijk om rood te staan op je Triodos Internet Zaken Rekening.
Ben je een duurzame ondernemer en zoek je financiering? Bekijk dan de mogelijkheden voor een zakelijk krediet.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je verwijdert een periodieke overboeking via de app. Het is alleen mogelijk de hele reeks te verwijderen.
Zo werkt het:
- Log in op de Mobiel Bankieren app
- Selecteer de rekening waarvan je periodiek overboekt
- Klik op Gepland
- Selecteer de periodieke overboeking
- Klik op Verwijderen en bevestig de verwijdering met je 5-cijferige inlogcode
Let op: Als je gebruik maakt van Mobiel Bevestigen, verwijder je een periodieke overboeking altijd via de Mobiel Bankieren app.
Geen app?
Heb je geen app en log je in met een Identifier of gebruikersnaam en wachtwoord? Verwijder dan de periodieke overboeking via Internet Bankieren:
- Log in op Internet Bankieren
- Klik op de rekening waarvan je periodiek overboekt
- Klik op Gepland
- Klik op de periodieke overboeking
- Klik op Verwijderen en bevestig de verwijdering met je Identifier of gebruikersnaam en wachtwoord
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt de Overstapservice aanvragen voor je Triodos Internet Zaken Rekening als:
- Je nieuwe rekening op dezelfde naam staat als de oude rekening
- De oude rekening een zakelijke betaalrekening is
Zo werkt het:
- Vul het Aanvraagformulier Overstapservice Zakelijk in en print het uit
- Kies een startdatum tussen 4 weken en 3 maanden na je aanvraag
- Onderteken het formulier rechtsgeldig
- Stuur ons het formulier per post
Vervolg
- Wij vragen de Overstapservice aan bij je oude bank
- Je ontvangt van ons een brief met de startdatum
- Het is niet mogelijk om een adresboek te importeren of te exporteren. Vergeet daarom niet om je adresboek handmatig over te nemen
Heeft dit antwoord je geholpen?
Als je het bedrag zelf hebt overgemaakt, kun je het bedrag niet terugboeken. Neem contact op met de persoon of organisatie naar wie je het bedrag hebt overgemaakt. Vraag om het bedrag terug te storten.
Weet je niet wie de ontvanger is, bel ons dan.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Bel ons als het geld is afgeschreven van je rekening. We onderzoeken dan de geldopname. Wanneer de geldopname langer dan 120 dagen geleden is, kan deze niet meer onderzocht worden.
Vervolg
Je krijgt het geld terug als de mislukte geldopname wordt bevestigd:
- binnen 4 weken bij een Nederlandse bank en 8 weken bij een Geldmaat
- binnen 8 weken bij een buitenlandse bank
Heeft dit antwoord je geholpen?
Het bedrag dat je dagelijks maximaal over kunt maken hangt af van de rekeninglimiet en de gebruikerslimiet.
Rekeninglimiet
Dit is het bedrag dat je dagelijks maximaal mag overmaken vanaf de rekening. Je kunt de rekeninglimiet inzien in Internet Bankieren:
- Log in
- Klik op Zelf Regelen>Rekeninginstellingen
- Kijk bij Daglimiet om het bedrag te zien dat je dagelijks mag overmaken
Gebruikerslimiet
Gebruikers van de rekening hebben een limiet op het bedrag dat zij over kunnen maken. De rekeningbeheerder of zelfstandig bevoegd bestuurder kan de gebruikerslimieten telefonisch opvragen.
Lees hoe je de rekeninglimiet of gebruikerslimiet wijzigt.
Wil je meer weten over je zakelijke limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Wij bieden de mogelijkheid voor spoedoverboekingen niet meer aan. Directe betalingen staan meteen op de rekening van de begunstige.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heb je de betaling zelf gedaan? Dan is het niet mogelijk de betaling terug te boeken. Benader zelf de persoon naar wie je het bedrag hebt overgemaakt.
Weet je niet wie de ontvanger is, bel of chat ons dan.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je zet contactloos betalen zelf aan of uit via onze app:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Betaalpassen
- Onder Contactloos betalen zet je deze mogelijkheid aan of uit
Vervolg
- De wijziging gaat binnen 1 werkdag in
- Contactloos betalen werkt nadat je de betaalpas eerst een keer gebruikt hebt met pincode
Geen app?
Als je geen gebruik maakt van de Mobiel Bankieren app, wijzig je contactloos betalen via Internet Bankieren. Log in en klik op Zelf regelen > Betaalpassen. Klik aan de rechterkant op contactloos om de wijziging door te geven.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Is je Triodos Betaalpas kwijt of gestolen, blokkeer deze zo snel mogelijk om misbruik te voorkomen. Dit doe je via onze Mobiel Bankieren app. Via de mobiele app kun je meteen een nieuwe betaalpas aanvragen.
Goed om te weten
- Als wettelijke vertegenwoordiger van een Triodos Jongeren Rekening, doorloop je namens je kind de stappen in je eigen Mobiel Bankieren app
- De kosten van een vervangende fysieke betaalpas zijn 6 euro per pas
- Je oude fysiek betaalpas en Apple Pay worden automatisch geblokkeerd
Zo werkt het:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Betaalpassen
- Tik op de pas die je wilt blokkeren
- Tik op Nieuwe pas aanvragen
- Tik op Betaalpas verloren, gestolen of ik vermoed fraude
- Tik op Bevestigen
Geen toegang (meer) tot de app?
- Via Internet Bankieren kun je ook de betaalpas blokkeren en een nieuwe aanvragen. Ga naar Zelf regelen > Betaalpassen
- Bel +31 30 693 6575 als je geen toegang hebt tot Mobiel Bankieren of Internet Bankieren
Vervolg
- Je ontvangt binnen 5 werkdagen een nieuwe Triodos Betaalpas
- Contactloos betalen werkt nadat je de fysieke betaalpas eerst een keer gebruikt hebt met pincode
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je betaalt voor een extra betaalrekening hetzelfde tarief als voor je eerste rekening.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt zelf snel en gemakkelijk een periodieke overboeking wijzigen in Internet Bankieren of in de Mobiel Bankieren app. Volg hiervoor de volgende stappen.
- Log in
- Klik op de rekening waarop je een boeking wilt wijzigen
- Klik op Gepland
- Klik op de periodieke overboeking die je wilt wijzigen
- Klik op Aanpassen
- Voer de gewenste aanpassing in
- Klik op Bevestigen
De wijziging is direct verwerkt.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je stelt een periodieke overboeking eenvoudig in via onze mobiele app of via Internet Bankieren:
Via de app:
- Tik op Overschrijven en vul de betaalgegevens in
- Tik op Datum en selecteer de datum waarop de overboeking moet plaatsvinden
- Vul bij Frequentie in hoe vaak je de periodieke overboeking wilt uitvoeren
- Bij Einddatum kun je instellen wanneer je de periodieke overboeking voor het laatst wilt uitvoeren
- Bij Aantal kun je het aantal keer instellen dat je de periodieke overboeking wilt uitvoeren
- Klik op Opslaan
- Klik op Bevestigen en bevestig de periodieke overboeking met je 5-cijferige inlogcode
Via Internet Bankieren:
Je kunt alleen een periodieke overboeking instellen als je inlogt met de Identifier. Heb je geen Identifier? Stel dan je periodieke overboeking in via de app
- Klik op Opdrachten en vul de betaalgegevens in
- Wil je een betalingskenmerk opgeven, vul dit dan in bij Omschrijving
- Klik bij Datum in het groene invulveld
- Kies bij Wanneer de datum waarop je de overboeking wilt uitvoeren
- Kies bij Hoe vaak de frequentie van de overboeking
- Klik op Opslaan
- Klik op Betalen en volg de stappen
Vervolg
De periodieke overboeking gaat van start op de opgegeven begindatum.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt twee soorten bankverklaringen aanvragen:
- Referentieverklaring. Soms vraagt een zakelijke tegenpartij om een Referentieverklaring van de bank. Een Referentieverklaring wordt ook Solvabiliteitsverklaring genoemd. Hierin staat:
- het IBAN
- de naam en het adres van de rekeninghouder
- het saldo op de rekening op een specifieke datum
- Standaardbankverklaring. Voor de jaaropgave kan je accountant om een Standaardbankverklaring vragen. Hierin staan:
- alle rekeningen, producten of diensten die je bij ons afneemt
- de bevoegdheden van de gebruikers op de rekening(en)
Referentieverklaring aanvragen
Heb je een referentieverklaring nodig, dan vraag je deze kosteloos aan via Internet Bankieren:
- Log in op Internet Bankieren
- Klik op Zelf regelen
- Klik op Downloads
- Klik op Bankverklaring
- Kies of je de verklaring in het Nederlands of Engels wilt downloaden
- Kies of je wel of niet je banksaldo op de verklaring wilt hebben
- Klik op Download
Standaardbankverklaring aanvragen
Is er een rekeningbeheerder of zelfstandig bevoegd bestuurder? Dan vraagt deze de Standaardbankverklaring via de chat aan.
Als er sprake is van een gezamenlijke bevoegdheid, vraag je de Standaardbankverklaring aan via het Aanvraagformulier Bankverklaring.
Er zijn kosten verbonden aan een Standaardbankverklaring.
Vervolg aanvraag Standaardbankverklaring
- Na ontvangst sturen wij binnen 5 werkdagen de Bankverklaring op
- Je ontvangt een kopie
- De kosten schrijven we af van je rekening
Heeft dit antwoord je geholpen?
In het buitenland zijn veel bankzaken anders dan in Nederland. Op onze pagina Goed voorbereid op reis vind je alle informatie die je nodig hebt.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt direct met je Triodos Betaalpas betalen of geld opnemen. Wil je contactloos betalen, online betalen met e-Commerce of Apple Pay? Dit werkt nadat je de fysieke betaalpas eerst een keer gebruikt hebt met je pincode.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Door een fout van een betaalautomaat kan het lijken alsof een betaling dubbel van je rekening is afgeschreven. Dit gebeurt voornamelijk bij onbemande tankstations.
Wat kun je doen?
Binnen 7 kalenderdagen vervalt de reservering en beschik je weer over het bedrag. Is dit na 7 kalenderdagen nog niet gebeurd, bel ons dan en houd je rekeningnummer bij de hand.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kan zelf een afschrift of overzicht van je bij- en afschrijvingen importeren in je boekhoudpakket. Je importeert zelf een overzicht via Internet Bankieren.
Zo werkt het:
- Log in
- Klik links in het menu op Zelf regelen
- Klik rechts in het menu op Downloads en daarna op Transacties exporteren
- Selecteer de juiste rekening
- Vul de periode in waarvan je transacties wil downloaden
- Selecteer het juiste Export formaat
- Klik op Export aanvragen
- Je vindt de download onder Overzicht van aangevraagde downloads van de afgelopen 2 weken
- Klik op Download om de download te openen
Je kunt de download importeren in verschillende bestandstypen. Kijk in de handleiding van het boekhoudpakket voor het juiste bestandstype.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt met een QR-code inloggen op Internet Bankieren als je ook gebruik maakt van onze app. Als je inlogt, gebruik je zowel je computer als de telefoon of tablet waarop je app is geïnstalleerd.
Zo werkt het:
- Klik rechtsboven op onze website op Inloggen
- Open de Triodos Bankieren App op je telefoon of tablet
- Tik in je app op QR
- Je vindt QR op het inlogscherm of nadat je bent ingelogd rechtsboven in het rekeningoverzicht scherm
- Heb je TouchID aanstaan, annuleer deze dan eerst
- Scan de QR-code op het beeldscherm van je computer
- Toets je 5-cijferige pincode in op je app
- Heb je iOS of een Android apparaat met versie 11 of hoger, dan kun je ook inloggen met vingerafdruk of gezichtsherkenning
- Heb je iOS of een Android apparaat met versie 11 of hoger, dan kun je ook inloggen met vingerafdruk of gezichtsherkenning
- Tik in je app op Bevestigen
- Je computer logt nu automatisch in op Internet Bankieren
Limieten
- Als je inlogt met een QR-code op Internet Bankieren, dan kun je tot maximaal €1.000 betalen. Betalingen boven €1.000 bevestig je met je Identifier
- Maak je gebruik van Mobiel Bevestigen? Dan kun je tot €5.000 betalen
- Als je je limiet verhoogt, dan kun je met je Identifier of Mobiel Bevestigen tot €250.000 betalen
Heeft dit antwoord je geholpen?
Binnen Nederland via Directe Betalingen (Instant Payments)
Triodos Bank biedt Directe Betalingen aan voor zowel inkomende als uitgaande betalingen. Directe Betalingen noemen we ook wel Instant Payments. Deze betalingen worden dag en nacht binnen enkele seconden uitgevoerd. Dat is ieder moment van het jaar, dus ook in de weekenden.
Binnen Europa via Directe Betalingen (TIPS)
Steeds meer banken binnen Europa zijn aangesloten op dit betaalsysteem. Geld overmaken gaat super snel (binnen 10 seconden) en tot een maximum bedrag van 100.000 EUR tussen de deelnemende banken op TIPS. Zie hier welke deelnemende banken directe betalingen ondersteunen.
Goed om te weten
Het kan zijn dat je betaling in reservering staat.
Betaling binnen Nederland of naar een SEPA-land zonder Directe betalingen
- Betalingen voor 15.30 uur verwerken wij dezelfde dag
- Betalingen na 15.30 uur of in het weekend verwerken wij de volgende werkdag
Betaling naar een land buiten SEPA
- Betalingen voor 13.30 uur verwerken wij dezelfde dag
- Betalingen na 13.30 uur of in het weekend verwerken wij de volgende werkdag
Het moment waarop het bedrag is bijgeschreven op de rekening van de ontvanger, hangt af van de verwerkingstijd van de buitenlandse bank.
Op feestdagen gelden anderen verwerkingstijden.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Een SEPA-betaling is een betaling:
- In euro's
- naar een land binnen het SEPA-gebied
- waarbij je overboekt van IBAN naar IBAN
Lees hier hoe je een SEPA-betaling doet.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt bij Triodos Bank geen contant geld bestellen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Via de app
Als je een groot bedrag wilt overmaken, kun je tijdelijk je limiet verhogen tot € 250.000. Dit doe je via onze app:
- Log in
- Tik op Meer
- Tik op Rekeninginstellingen
- Tik op de rekening waarvan je de limiet wilt wijzigen
- Tik bij Rekeninglimieten op Limiet per dag
- Vul de nieuwe limiet en de einddatum in
- Je kunt de limiet voor maximaal een week wijzigen
- Klik op Bevestigen en volg de stappen
Maak je gebruik van Mobiel Bevestigen, dan wijzig je je limiet via de app of via internetbankieren.
Heb je een Identifier, dan volg je deze stappen:
- Log in
- Tik op Meer
- Tik op Voorkeuren & Privacy
- Tik op Limiet aanpassen
- Kies voor Identifier gebruiken vanaf
- Swipe naar het juiste bedrag bedrag
- Tik op Bevestigen
Je gebruikt de nieuwe limiet na vier uur. Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt een iDealbetaling niet annuleren nadat je de betaling hebt afgerond.
Wil je het geld terug, neem dan contact op met de organisatie aan wie je hebt betaald.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je verstuurt als particuliere klant een betaalverzoek via de Tikkie app. Bepaal hoeveel je terug wilt vragen en geef aan waarvoor het is. Deel daarna de betaallink via bijvoorbeeld Signal, WhatsApp, sms of e-mail.
Zakelijke klanten kunnen alleen via hun eigen Payment Service Provider een iDEAL-link aanmaken. Kijk voor meer informatie op ideal.nl.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt met je Triodos Betaalpas geld opnemen bij iedere geldautomaat met een Visa-logo. Houd rekening met de limieten van je Triodos Betaalpas.
Goed om te weten
Ook in het buitenland kun je contant geld opnemen bij geldautomaten. Wil je buiten Europa contant geld opnemen, activeer dan eerst de pas. Aan een geldopname in het buitenland zijn soms kosten verbonden.
Lees hoe je goed voorbereid op reis gaat.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Het is niet mogelijk om een betaling die je in januari hebt gedaan te verwerken in de bij- en afschrijvingen van het vorige boekjaar. Zorg daarom dat je je betaling op tijd doet als je wilt dat we deze in het lopende boekjaar verwerken.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt je transacties downloaden in verschillende bestandstypen die je eenvoudig inlaadt in je boekhoudprogramma. Je kunt kiezen uit de volgende bestandstypen:
- Excel
- CSV
- MT940 (structured)
- CAMT053
Lees de beschrijving van het MT940 formaat en van CAMT.053 zoals Triodos Bank die beschikbaar stelt. De beschrijving van het structured MT940 formaat is o.a. opgenomen in de Handleiding en Voorschriften Europese Incasso. Let op: Elke bank heeft zijn eigen MT940 dialect. Selecteer daarom in het softwarepakket 'Triodos Bank' wanneer je een MT940 bestand van Triodos Bank wilt inlezen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Triodos Bank is net als alle andere Nederlandse banken aangesloten bij IBAN-Naam Check. De IBAN-Naam Check controleert bij binnenlandse betalingen of de ingevoerde naam hoort bij het ingevoerde rekeningnummer. Als dit niet zo is, verschijnt er een waarschuwing. De tekst van de waarschuwing verschilt per bank. Lees hoe IBAN Naam Check werkt.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De berekende kosten staan op het eerste afschrift van het nieuwe kwartaal.
Kosten inzien via Internet Bankieren
Je vindt je afschriften met de kostenspecificaties in Internet Bankieren:
- Log in
- Klik op Zelf regelen
- Klik op Downloads
- Klik op Rekeningafschriften
- Kies het eerste afschrift van het kwartaal (dit is 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober)
BTW
Wij berekenen geen BTW. Je ontvangt daarom geen factuur voor de kosten van de Triodos Internet Zaken Rekening.
Kosten Triodos Betaalpas
De kosten van je Triodos Betaalpas staan op het afschrift van de maand dat de betaalpas werd geleverd.
Tarieven
Je vindt de tarieven voor de Triodos Internet Zaken Rekening op onze website.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt met de app geld overmaken in euro’s naar SEPA-landen. Activeer hiervoor eerst de mogelijkheid tot buitenlandbetalingen in de app.
Heb je een Identifier, dan kun je deze mogelijkheid ook activeren in Internet Bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt je klanten met iDEAL laten betalen als je een Triodos Internet Zaken Rekening hebt.
Zo werkt het:
- Je sluit een overeenkomst af met een aanbieder van iDEAL
- Je geeft je Triodos Internet Zaken Rekening op als tegenrekening
- iDEAL-betalingen van je klanten worden bijgeschreven op je rekening
Kosten
- De kosten voor de transacties betaal je aan Triodos Bank
- Informeer bij je aanbieder van iDEAL welke kosten zij rekenen
Heeft dit antwoord je geholpen?
Via Corporate Payment Services lever je batches met betalingen en Europese Incasso’s direct aan bij Worldline. Hierdoor kun je:
- Batches aanleveren met een onbeperkt aantal transacties
- Betalingen en incasso’s voor meerdere banken tegelijk aanleveren
Aanvragen
Bel ons voor het aanvragen van Corporate Payment Services. Voor de aanvraag heb je het volgende nodig:
- Een Triodos Internet Zaken Rekening
- Een ingevuld aanvraagformulier directe aanlevering
- Een incassocontract bij Triodos Bank (als je incasso's wilt aanleveren)
Zie ook onze Voorwaarden Triodos Corporate Payment Services
Aanleveren betalingen
Je kunt betalingen op twee manieren aanleveren:
- Via een webportal. Wij vragen dit voor je aan bij Worldline, waarna je van hen inloggegevens ontvangt.
- Via een Secure FTP verbinding. Dit regel je rechtstreeks met Worldline.
Kosten
Voor Triodos Corporate Payment Services betaal je de volgende kosten:
- Aansluitkosten (eenmalig): 250 euro
- Abonnementskosten (per kwartaal): 75 euro
- Kosten per batch: 4,50 euro
De abonnementskosten worden met de kwartaalkosten verrekend.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heb je een Europese business-to-business incassomachtiging afgegeven, stuur dan per post een rechtsgeldig ondertekend exemplaar van de machtiging naar Triodos Bank. Is er een rekeningbeheerder, dan ondertekent hij het verzoek.
Vervolg
- Wij registreren de machtiging binnen 5 werkdagen
- Je ontvangt een bevestiging per e-mail
- De incassant kan na registratie incasseren van je rekening
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt geen contant geld storten op je betaalrekening. Triodos Bank is een digitale bank en heeft geen filialen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
- We verwerken betaalbatches die je voor 15.00 uur aanbiedt op dezelfde werkdag
- We verwerken betaalbatches die je na 15.00 uur aanbiedt de volgende werkdag