Integer Bankieren doen we samen
Know Your Customer voor onze zakelijke en particuliere klanten
Know Your Customer voor onze zakelijke en particuliere klanten
Internetcriminelen worden steeds slimmer. Het is daarom belangrijk om te controleren of berichten die van Triodos Bank lijken te komen, echt van onze bank zijn en dus veilig en vertrouwd.
Allereerst is het belangrijk om te weten welke vormen van internetcriminaliteit er zijn, hoe je ze herkent en wat wij er samen tegen kunnen doen. Dat leggen wij graag aan je uit op onze pagina Veilig Bankieren. Let vooral op de informatie over phishing. Daar vind je de URL’s die wij gebruiken in onze communicatie met jou of jouw organisatie.
Het kan voorkomen dat een van onze medewerkers jou belt. Twijfel je of dit telefoontje echt afkomstig is van Triodos? Controleer dan of het een telefoonnummer is van de bank. Of bel zelf terug naar Triodos Bank en vraag naar de persoon die jou gebeld heeft. Medewerkers van Triodos Bank vragen je nooit om je pincode of inloggegevens.
Bedankt voor je feedback. We gebruiken dit om onze service te verbeteren.
Internetcriminelen worden steeds slimmer. Het is daarom belangrijk om te controleren of berichten die van Triodos Bank lijken te komen, echt van onze bank zijn en dus veilig en vertrouwd.
Allereerst is het belangrijk om te weten welke vormen van internetcriminaliteit er zijn, hoe je ze herkent en wat wij er samen tegen kunnen doen. Dat leggen wij graag aan je uit op onze pagina Veilig Bankieren. Let vooral op de informatie over phishing. Daar vind je de URL’s die wij gebruiken in onze communicatie met jou of jouw organisatie.
Het kan voorkomen dat een van onze medewerkers jou belt. Twijfel je of dit telefoontje echt afkomstig is van Triodos? Controleer dan of het een telefoonnummer is van de bank. Of bel zelf terug naar Triodos Bank en vraag naar de persoon die jou gebeld heeft. Medewerkers van Triodos Bank vragen je nooit om je pincode of inloggegevens.
Bedankt voor je feedback. We gebruiken dit om onze service te verbeteren.
KYC is de afkorting voor Know Your Customer en CDD staat voor Customer Due Dilligence. In beide gevallen gaat het er om dat we je als klant beter willen leren kennen, weten wie je bent en hoe je onze producten en diensten wilt gebruiken.
Waarom willen je beter leren kennen?
Wij zijn er van overtuigd dat bijna iedereen integer handelt. En toch gebeurt het dat er bankrekeningen worden gebruikt om crimineel geld wit te wassen of om terrorisme te financieren. We zien het als een belangrijke taak om er samen met onze klanten voor te zorgen dat we integer en veilig bankieren en dat we voldoen aan de wet- en regelgeving. Het kennen van onze klanten en de bijbehorende financiële activiteiten is een verantwoordelijkheid van de bank. Dit wordt Know Your Customer genoemd (KYC).
Bedankt voor je feedback. We gebruiken dit om onze service te verbeteren.
UBO staat voor 'Ultimate Beneficial Owner' en betekent 'uiteindelijk belanghebbende.' De UBO is de persoon die uiteindelijk de eigenaar is of de meeste zeggenschap heeft in een organisatie. Het belang in een organisatie kan op twee manieren worden vastgesteld:
Eigendom
Zeggenschap
Een UBO is altijd een natuurlijk persoon. Een belang in een organisatie kan direct of indirect zijn. Een belang via een andere organisatie telt ook mee voor het totale belang.
Kan je geen UBO vaststellen?
Wijs dan alle mensen aan als pseudo-UBO die bij de Kamer van Koophandel zijn ingeschreven als vertegenwoordigers van je organisatie.
Goed om te weten
Kijk hier voor een toelichting voor de meest voorkomende rechtsvormen.
Bedankt voor je feedback. We gebruiken dit om onze service te verbeteren.
Om je goed van dienst te kunnen zijn is het noodzakelijk dat we weten wie je bent, wat je wilt en hoe wij je kunnen helpen. Daarom stellen we je niet alleen bij de start, maar ook tijdens onze relatie vragen. Op onze pagina Integer Bankieren lees je welke vragen we zoal stellen.
Bedankt voor je feedback. We gebruiken dit om onze service te verbeteren.
Na ontvangst van jouw informatie controleren we deze. Het kan zijn dat we dan nog extra vragen hebben. Dan nemen we contact met je op via e-mail of telefoon. Ben je al klant, dan kunnen we ook contact met je opnemen via Internet Bankieren.
Als je al klant bent, dan nemen wij regelmatig contact met je op om te checken of onze informatie over jou en/of jouw onderneming nog klopt. We houden ook de transacties op je rekeningen in de gaten. Als dit tot vragen leidt, dan nemen we ook contact met je op.
Natuurlijk zijn we heel zorgvuldig, transparant en beschermen we je privacy. In onze privacyverklaring lees je hoe wij omgaan met jouw gegevens.
Bedankt voor je feedback. We gebruiken dit om onze service te verbeteren.
De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verplicht onder andere banken om te onderzoeken wie hun klanten precies zijn. Maar ook om ongebruikelijke transacties te signaleren, te verklaren en te melden als dat nodig is. Daarom is het in sommige gevallen noodzakelijk om aanvullende informatie op te vragen bij jou als klant. Bijvoorbeeld over de achtergrond van een betaling.
Bedankt voor je feedback. We gebruiken dit om onze service te verbeteren.
Met het oog op integer (eerlijk) bankieren, controleren we regelmatig de gegevens van onze klanten. Soms stellen we ook extra vragen. Als je gegevens niet compleet zijn, kunnen we je niet niet op de beste manier helpen. Bovendien voldoen we dan niet aan de wet. In het ergste geval moeten wij je rekeningen tijdelijk of zelfs definitief blokkeren. Natuurlijk doen we dit niet zomaar, en proberen we altijd meerdere keren om contact met je op te nemen.
Saldo rekening terugvragen
Als we je rekening definitief blokkeren omdat je niet hebt gereageerd op onze contactverzoeken, houd je natuurlijk gewoon recht op het saldo dat op je rekening stond. We bewaren dit veilig op je definitief geblokkeerde rekening, totdat we weten naar welke rekening we het geld kunnen overmaken. Dit geef je schriftelijk aan ons door. Gebruik hiervoor het onderstaande formulier, afhankelijk of je een zakelijke of particuliere rekening hebt:
Opheffen rekening
Dit geldt alleen als we je rekening definitief blokkeren omdat je meerdere keren niet op onze berichten hebt gereageerd. Het geldt niet als je jouw rekening zelf opheft. Lees hoe je jouw zakelijke rekening of particuliere rekening zelf opheft.
Bedankt voor je feedback. We gebruiken dit om onze service te verbeteren.
Soms zijn er situaties waardoor je niet meteen kunt reageren op een verzoek.
Als er belangrijke redenen zijn waarom je niet op tijd kunt reageren, neem dan contact met ons op. Wij kunnen dan bijvoorbeeld een andere contactpersoon aanwijzen om de gevraagde informatie te geven.
Het is goed om te weten waarom we je vragen je klantgegevens te controleren en aan te vullen. We willen graag een goed beeld van jou als klant krijgen, zodat we je beter kunnen helpen. Daarnaast vervult Triodos Bank net als alle andere banken een belangrijke rol bij het uitvoeren van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Alle banken, dus ook Triodos Bank, moeten de gegevens van hun klanten actueel en compleet houden. Dat kunnen wij niet zonder jouw hulp. Lees meer over de Wwft.
Daarom vragen wij je vriendelijk om op tijd je gegevens aan te vullen. Zo help je ons om aan de wet te voldoen, en krijgen wij een beter beeld van jou als klant.
Bedankt voor je feedback. We gebruiken dit om onze service te verbeteren.
Heb je een verzoek ontvangen om informatie over je organisatie aan te leveren, dan hoef je geen toegang tot de rekening te hebben. Wij sturen jou een controlegetal, waarmee je tijdelijke inloggegevens kunt aanmaken. Deze kun je gebruiken voor het aanleveren van de gevraagde gegevens.
Op onze pagina Integer Bankieren lees je waarom we aanvullende informatie opvragen.
Bedankt voor je feedback. We gebruiken dit om onze service te verbeteren.
Als je meerdere zakelijke rekeningen bij ons hebt, gebruik je waarschijnlijk aparte Identifiers voor de verschillende rekeningen. Log in dat geval in met de Identifier die gekoppeld is aan de rekening waarvoor je het verzoek om informatie aan te leveren hebt ontvangen.
Lees hier wat je kunt doen als je geen toegang hebt tot de rekening van de organisatie waarvoor je het verzoek hebt ontvangen.
Op onze pagina Integer Bankieren lees je waarom we aanvullende informatie opvragen.
Bedankt voor je feedback. We gebruiken dit om onze service te verbeteren.
Als je jouw rekening wilt sluiten, doe dit dan binnen 3 weken na ontvangst van het verzoek om je klantgegevens te controleren. Je hoeft jouw gegevens dan niet te controleren.
Bedankt voor je feedback. We gebruiken dit om onze service te verbeteren.