Het klinkt simpel: maak dat je sporen goed verzorgd zijn, altijd werken en tot in de verste uithoeken van het land reiken. Dan is de kans groter dat meer mensen de trein pakken dan wanneer het spoor te wensen overlaat. Toch is het makkelijker gezegd dan gedaan, want om dit goed te doen is er immers mankracht en budget nodig.
“De Fransen hebben goede groene ambities”, stelt Luc van Haaren, investment analist bij Triodos Bank en gespecialiseerd in duurzame mobiliteit. Mensen die beleggen via Triodos Multi Impact Fund en via Triodos Beleggingsfondsen investeren in SNCF Réseau middels impact bonds. Hiermee creëert SNCF Réseau budget om verduurzaming door te voeren. Vergeleken met een gewone obligatie mag een impactobligatie namelijk alleen geïnvesteerd worden in verduurzaming en hierover moet transparant gecommuniceerd worden.
Impact bonds en impactobligaties
Wat zijn het?
Letterlijk vertaald is een impact bond een obligatie, maar dan met impact op duurzaam of sociaal gebied. Een obligatie is een schuldbekentenis, die door een overheid, onderneming of instelling wordt uitgegeven. Met een obligatie leen je in feite geld aan een overheid of onderneming, in ruil voor rente. Als een bedrijf geld nodig heeft voor een investering, kan het aan financiering komen door dergelijke obligatieleningen uit te geven. Een impactobligatie werkt precies hetzelfde, met het grote verschil dat de lening wordt gebruikt om positieve impact te maken op duurzaam of sociaal gebied. Impactobligaties kunnen voor allerlei doeleinden ingezet worden, in allerlei sectoren. Van sociale projecten die ongelijkheid verminderen of ouderenzorg verbeteren tot het verbeteren van openbaar vervoer of het realiseren van duurzame energieprojecten.
Sporen en equipment onderhouden
“SNCF Réseau doet dit heel erg goed”, stelt Van Haaren. “Het geld dat ze ophalen met obligaties gaat naar het onderhouden van de sporen en alle equipment zoals seinen en lichten en het aanleggen van nieuwe sporen. Bij elk project berekent SNCF Réseau vervolgens hoeveel CO2-uitstoot het onderhoud kost, maar ook hoeveel uitstoot ze kunnen besparen doordat meer mensen de trein zullen pakken als het spoornetwerk goed onderhouden is. Van die duurzaamheidscalculaties was ik direct onder de indruk.”
Zo berekende SNCF Réseau dat het in 2019 voor ruim 3 miljard euro aan onderhoud uitvoerde mogelijk gemaakt door de impactobligaties. De CO2-uitstoot van de reparaties was dat jaar 1.157.000 ton, maar SNCF Réseau berekende dat het 18.331.000 ton CO2-uitstoot bespaarde doordat Fransen op die trajecten nu makkelijker met de trein konen reizen. De vermeden CO2-uitstoot kwam zo uit op 17.174.000 ton.
Rurale gebieden
Waar het nog lastig is om CO2-winst te behalen zijn volgens Van Haaren de meer rurale gebieden van Frankrijk. Frankrijk is ruim vijftien keer groter dan Nederland en 42 procent van het spoornet bestaat uit kleine regionale lijnen. En daar reizen nu eenmaal minder mensen met de trein dan tussen Parijs en Lyon. “Tegelijk wil SNCF Réseau de bereikbaarheid van die meer afgelegen delen van het land behouden, mede om lokale economieën te ondersteunen. Dus moeten ook daar reparaties plaatsvinden. De CO2-uitstoot van dit onderhoud is minder makkelijk weg te strepen op basis van hoeveel mensen daar de trein gaan pakken.”
Project CV
SNCF Réseau
SNCF Réseau is de spoornetbeheerder van Frankrijk. De onderneming beheert en onderhoudt het spoorwegennet waarover dagelijks zo’n 5 miljoen passagiers de trein nemen. Door een betrouwbaar spoornet te leveren voorziet SNCF Réseau Frankrijk van een van ’s werelds meest milieuvriendelijke openbaar vervoersystemen. Daarbij ondersteunt het lokale economieën door ook in rurale gebieden sporen aan te leggen.
Wat SNCF Réseau volgens Van Haaren een goede partner maakt van Triodos Bank is de manier waarop de spoorbeheerder naar verduurzaming kijkt. “Ze integreren duurzaamheid in de beslissingen die ze voor bepaalde projecten maken. Dat doen wij bij Triodos Bank ook. Daarbij is reizen per trein natuurlijk een van de minst vervuilende manieren van vervoer, dus dat sluit aan op waar Triodos Bank voor staat.”
Duurzame transitie
De Franse overheid focust sinds vorig jaar steeds meer op het vervangen van korte vluchten door de trein, en legt daarom de nadruk op een goed georganiseerd treinnetwerk. Wat Van Haaren betreft past dit in de trend die je nu ziet als het gaat om de transitie naar meer duurzame vervoersmiddelen. “We ontkomen niet aan autogebruik en het is een illusie dat we nooit meer zullen vliegen, maar bij Triodos Bank kijken wij graag naar hoe het anders kan. Bijvoorbeeld door middel van investeringen in bedrijven die openbaar vervoer aanbieden, elektrische auto’s of auto’s op waterstof bouwen, batterijen voor elektrische auto’s produceren.”
SNCF Réseau
in cijfers
- Dagelijks 5 miljoen passagiers
- 42 procent regionale lijnen
- 17.174.000 ton vermeden CO2-uitstoot in 2019
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.