Better Future Factory maakte in 2012 een vliegende start op Lowlands. Het ontwerpbureau ontwikkelde een installatie die festivalgangers stap voor stap meeneemt in de recycling van hun plastic festivalbeker. Van het versnipperen van de beker tot het 3D-printen van het eindresultaat: een plastic ring met een hartje erop.
De installatie, die de naam Perpetual Plastic Project kreeg, was een regelrechte hit. “Mensen gooien hun festivalbeker normaal gesproken op de grond, maar voor die ring stonden ze in de rij”, herinnert Laura Klauss, medeoprichter van Better Future Factory, zich.
Inmiddels - zeven jaar later - is het Perpetual Plastic Project de hele wereld over gegaan. Better Future Factory ontwikkelde ondertussen tientallen circulaire producten voor klanten, zoals koffietrays gemaakt van koffieverpakkingen en wijnkoelers gemaakt van de binnenkant van oude koelkasten. “We maken van alles”, beaamt Klauss. “Maar twee dingen hebben onze producten altijd gemeen: ze zijn gemaakt van een plastic afvalstroom en vertellen een circulair verhaal.”
Wil je deze video zien?
Cookies zijn nodig om deze video te tonen. Lees er meer over in onze Privacyverklaring
Waarom is storytelling zo’n belangrijk onderdeel van de circulaire economie?
“Als je met je vinger wijst en mensen vertelt dat ze hun afval móéten scheiden, is de kans klein dat ze dat ook daadwerkelijk doen. Als je op een leuke en interactieve manier laat zien hoe je van plastic afval een nieuw product maakt, stimuleer je wél gedragsverandering. Dan gaan mensen afval anders interpreteren. De volgende keer dat ze een petflesje in de gracht zien drijven, zien ze geen afval maar de basis voor zoveel meer.
Dat proberen wij te bereiken. Onze producten vertellen een verhaal die de basisprincipes van de circulaire economie uitlegt. Juist omdat je de oorsprong van het product terugziet, vinden mensen het product waardevol en zijn ze bereid om de meerprijs te betalen die nu eenmaal met gerecyclede producten gepaard gaat.”
Heb je daar een voorbeeld van, die de kracht van storytelling illustreert?
“Koffiemerk Pelican Rouge had een afvalstroom van koffieverpakkingen waar ze niets mee konden. Daarom legden ze het bij ons neer, met de vraag om er nieuwe producten van te maken. Dat was een hele uitdaging; koffieverpakkingen bestaan uit meerdere lagen, van verschillende soorten plastics. Dat is belangrijk voor het vers houden van de koffie, maar maakt recycling tot een lastig verhaal.
Uiteindelijke lukte het ons om er koffietrays van te maken. Dat is wat wij noemen een ‘iconisch product’. Ten eerste omdat het gerelateerd is aan de sector van Pelican Rouge. Ten tweede omdat het een circulair verhaal vertelt; je ziet de koffieverpakkingen namelijk nog steeds terug in de koffietrays.”
Hoe gaan dergelijke samenwerkingen in zijn werk? Een klant klopt bij jullie aan, en dan?
“Opdrachtgevers hebben een afvalstroom waar ze een herbestemming voor zoeken of een eindproduct dat ze duurzamer willen maken. Daar gaan wij mee aan de slag. We starten vaak met experimenteren en het maken van prototypes: met welke materialen hebben we te maken en wat kunnen we daarmee? Vergis je niet, plastic is een ingewikkelde grondstof. Elk project is weer een uitdaging.
Vervolgens ontwikkelen we in samenspraak met de klant een eindproduct dat in lijn ligt met de circulaire economie. Met andere woorden: het moet goed herbruikbaar of recyclebaar zijn. We ontwikkelen bijvoorbeeld geen producten die uit talloze verschillende types plastic bestaat; dat werkt de circulaire economie juist tegen.”
Wat maakt Better Future Factory onderscheidend?
“Je ziet vaak dat klanten de theorie van de circulaire economie wel snappen, maar de technische kennis en kunde missen om ermee aan de slag te gaan. Ze hebben een prachtig verhaal, maar kunnen dat niet vertalen naar tastbare en schaalbare producten.
Wij snappen het belang van een krachtig verhaal en hebben de technische kennis in huis om het daadwerkelijk te vertellen. We weten precies welke eigenschappen elk type plastic heeft en wat je ermee kunt. Dankzij ons enorme netwerk weten we daarnaast precies welke afvalstromen waar vrijkomen, zodat we altijd met de juiste grondstoffen aan de slag kunnen. Zo vormen we de brug tussen de wensen van de klant en wat er in de praktijk mogelijk is.”
Better Future Factory
Project CV
Better Future Factory is een ontwerpbureau, bestaande uit 5 ingenieurs met expertise op het gebied van industrieel productontwerp. Klanten kloppen bij het jonge bedrijf aan om een herbestemming te vinden voor hun afvalstroom of om hun eindproduct juist meer in lijn te brengen met de circulaire economie. Inmiddels is Better Future Factory voor tientallen (internationale) klanten aan de slag gegaan. Het uiteenlopende portfolio van het ontwerpbureau leidde daarnaast tot de oprichting van drie aparte startups: Perpetual Plastic Project, Refil en New Marble. Better Future Factory is te vinden in Blue City: het oude Tropicana-zwembad in Rotterdam, dat tegenwoordig dienst doet als broedplaats voor circulaire startups en bedrijven.
Better Future Factory heeft inmiddels een uiteenlopend portfolio opgebouwd, maar plastic lijkt altijd de rode draad. Waarom hebben jullie voor deze grondstof gekozen?
“Plastic heeft een slechte naam bij het grote publiek, het is vooral een grote boosdoener. Deels terecht natuurlijk, want het probleem van plasticvervuiling is enorm. Maar plastic is ook een prachtig materiaal. Het is licht, sterk en gaat lang mee. Stoppen met plastic lost niets op, we moeten simpelweg leren om er goed mee om te gaan. Ook daar komt storytelling weer om de hoek kijken, want dat leidt tot bewustwording en (hopelijk) gedragsverandering.”
Hoe hoop je de impact van Better Future Factory in de toekomst te vergroten?
“Door wereldwijd hét bureau te worden waar bedrijven aankloppen die met de circulaire economie aan de slag willen. Als wij een innoverend product ontwikkelen voor een grote, internationale klant en die neemt het vervolgens in massaproductie, dan is de impact meteen enorm. Dat hopen we steeds vaker te bereiken. Op die manier kunnen we het verhaal van de circulaire economie blijven vertellen, aan een steeds groter publiek.”
Waarom is dat belangrijk?
“De circulaire economie vraagt van iedereen wat. Burgers moeten hun afval scheiden, bedrijven moeten aan de slag met circulair ondernemen en overheden moeten wetgeving erop aanpassen. Maar om dat te doen, moeten ze de circulaire economie eerst écht begrijpen. Pas als je de potentie van de circulaire economie ziet, ben je bereid om stappen in die richting te zetten. Onze producten helpen daar hopelijk bij, door een inspirerend verhaal te vertellen die de circulaire economie tastbaar maakt.”
Lees meer over circulair ondernemen
In ons dossier
Wil je meer lezen over de circulaire economie? In ons dossier vind je interviews met experts, tips, reportages over ondernemers en de visie van Triodos Bank op de circulaire economie.
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.