Sinds begin 2017 zijn Jeroen Sluijters en Anke en Bas Loeffen mede-eigenaren van De Knollentuin. Jeroen en Bas werken beide al geruime tijd in de bakkerij, Anke bestiert de bakkerswinkel. Vanuit de drukte van de werkvloer geven ze ieder op hun eigen manier leiding aan de Knollentuin tijdens de feestdagen.
1. Sta open voor nieuwe ideeën
Anke Loeffen: “De kerst is voor ons de drukste periode van het jaar. Dan wil je je graag focussen op het werk. Maar ik vind het belangrijk om ook in deze tijd de deur open te houden voor nieuwe mensen, en nieuwe ideeën. Juist tijdens de feestdagen komen er leuke dingen op je pad.
Voor een kerstmarkt in de Thiemeloods zijn we gevraagd om samen te werken met een lokale bonbonmaker. Dit kost ons tijd, maar het voegt ook iets leuks toe aan het assortiment. We verkopen de bonbons nu ook in de winkel. Het is misschien al ontzettend druk, maar nieuwe dingen geven ook nieuwe energie. Je wordt weer enthousiast over wat je doet.”
PROJECT CV
DE KNOLLENTUIN
De Knollentuin is een biologische bakkerij en bakkerswinkel en bestaat sinds 1974. De naam komt van de uitdrukking: in je knollentuin zijn. Wat betekent: een plek waar je je thuis voelt. De bakkerij wil een plek zijn waar klanten en medewerkers zich fijn voelen. Ze maken gebruik van biologische ingrediënten en meel dat nog op molenstenen gemalen wordt. Triodos Bank financiert de Knollentuin.
2. Ga niet op een eiland werken
Bas Loeffen: “Als het druk wordt dan heb je je handen vol aan het werk dat zich aandient. Wij hebben alle drie een andere rol in de bakkerij. Het gevaar is dat je op je eigen eiland gaat werken.
Vlak voor Sinterklaas moesten we echt weer even met z’n drieën om tafel. Dit was best een confronterend gesprek. Maar uiteindelijk heb ik er een goed gevoel aan over gehouden.
We willen het graag samen doen en dan moet je soms uitspreken wat je mist zodat je niet langs elkaar heen gaat werken. En datzelfde geldt eigenlijk voor de bakkerij en in de winkel. Blijven praten dus.”
3. Zoek je grenzen op
Jeroen Sluijters: “Ik experimenteer graag als bakker. Bijvoorbeeld in het ontwikkelen van het perfecte recept voor een nieuw zuurdesembrood Fransland. Op dit moment kijk ik hoeveel water ik aan het deeg kan toevoegen. Door de grenzen hierin op te zoeken leer ik het brood beter kennen.
Met het ondernemerschap doe ik iets vergelijkbaars. In de decembermaand zoeken we de grenzen van onze capaciteit op. Heel letterlijk door te kijken wat de maximale productie is van de bakkerij. Maar ook op een persoonlijk niveau. Drukte is niet erg zolang je met plezier naar je werk blijft gaan. Maar die grens ligt bij iedereen anders. Tijdens de feestdagen leer ik de bakkerij en ons team beter kennen. Mijn ervaring is dat experimenteren leidt tot nieuwe inzichten.”
4. Houd het persoonlijk
Anke Loeffen: “Ik heb veel tijd gestoken in het maken van de planning. En echt geprobeerd te kijken naar wie wanneer het beste tot zijn recht komt. De een kan goed met stress om gaan, de ander is sociaal heel sterk en zal op een rustig moment Glühwein uitdelen en even bijpraten met onze klanten.
Die persoonlijke aandacht is belangrijk. Voor je medewerkers én voor je klanten. Een plek waar je jezelf kan zijn is een fijne plek voor iedereen. Ook- en vooral tijdens de drukke feestdagen.”
Meer tips over duurzaam ondernemen ontvangen?
> Lees het artikel ‘3 tips om je bedrijfspand eenvoudig te verduurzamen’
> Bekijk de Triodos Talks voor video’s met tips van experts
Tekst: Daphne Rieken
Fotografie: Pieter van den Boogert
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.