Waarom krijg ik een fraudewaarschuwing tijdens mijn overschrijving?
We doen er alles aan om jou veilig te laten bankieren. Daarom tonen we vanaf nu fraudewaarschuwingen in de Triodos Mobiel Bankieren app en Internet Bankieren. Deze waarschuwingen zie soms bij overschrijvingen naar een nieuw persoon of nieuwe organisatie. Dit kan ook bij de eerste overschrijving naar je eigen rekeningen zijn. In de waarschuwing stellen we enkele vragen over de betaling om daarna op risico’s of verdachte omstandigheden te wijzen.
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Heeft dit antwoord je geholpen?
BIC BIC betekent Bank Identifier Code. Het is een code om banken te identificeren, zodat het geld bij de juiste bank terecht komt. Een BIC telt 8 tekens en wordt ook wel SWIFT-code genoemd. De BIC van Triodos Bank is TRIONL2U.
Voor een betaling buiten het SEPA-gebied of in een andere valuta dan de euro vul je altijd de BIC in. Deze vraag je op bij de begunstigde aan wie je de betaling doet en kun je controleren op de website van SWIFT.
Lees meer over het doen van buitenlandse betalingen. IBAN IBAN betekent International Bank Account Number. Dit internationale rekeningnummer heb je nodig voor al je betalingen. Je vindt je IBAN op de Triodos Betaalpas, rekeningafschriften of via Internet Bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Triodos Bank biedt Directe Betalingen aan voor zowel inkomende als uitgaande betalingen. Directe Betalingen noemen we ook wel Instant Payments. Deze betalingen worden dag en nacht en binnen enkele seconden uitgevoerd.
Steeds meer banken binnen Europa zijn aangesloten op dit betaalsysteem. Triodos Bank ondersteunt inkomende en uitgaande betalingen voor alle Europese banken die Directe Betalingen aanbieden.
Als je contactloos betaalt, dan kun je tot € 50 zonder pincode betalen. Voor bedragen boven € 50 heb je wel je pincode nodig.
Je kunt contactloos betalen gebruiken totdat:
Je bij elkaar een bedrag van € 100 hebt betaald
Je maximaal 24 keer achter elkaar contactloos hebt betaald
Bereik je 1 van deze limieten, dan wordt er om je pincode gevraagd. Dit is om misbruik te voorkomen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Ben je een zakelijke klant met een andere rechtsvorm dan een eenmanszaak? Lees hier wat je regelt om je rekening te activeren voor Wereldbetalingen.
Je activeert Wereldbetalingen als particuliere klant of eenmanszaak eenvoudig via onze Mobiel Bankieren app.
Zo werkt het:
Log in
Tik rechts onderin op Meer
Tik op Rekeninginstellingen
Tik op de juiste rekening
Tik op Wereldbetalingen om deze functie aan of uit te zetten
Bevestig de wijziging met je Identifier of inlogcode
Geen app? Je kunt Wereldbetalingen ook via Internet Bankieren activeren. Ga naar Zelf regelen > Rekeninginstellingen > Wereldbetalingen en volg de stappen.
Vervolg 2 uur na de autorisatie kun je:
Wereldbetalingen doen via Internet Bankieren
Via de app kun je alleen Wereldbetalingen activeren
Let op: de autorisatie geldt per rekeninghouder
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je verwijdert een periodieke overboeking via de app. Het is alleen mogelijk de hele reeks te verwijderen.
Zo werkt het:
Log in op de Mobiel Bankieren app
Selecteer de rekening waarvan je periodiek overboekt
Klik op Gepland
Selecteer de periodieke overboeking
Klik op Verwijderen en bevestig de verwijdering met je 5-cijferige inlogcode
Let op: Als je gebruik maakt van Mobiel Bevestigen, verwijder je een periodieke overboeking altijd via de Mobiel Bankieren app.
Geen app? Heb je geen app en log je in met een Identifier of gebruikersnaam en wachtwoord? Verwijder dan de periodieke overboeking via Internet Bankieren:
Log in op Internet Bankieren
Klik op de rekening waarvan je periodiek overboekt
Klik op Gepland
Klik op de periodieke overboeking
Klik op Verwijderen en bevestig de verwijdering met je Identifier of gebruikersnaam en wachtwoord
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Als je het bedrag zelf hebt overgemaakt, kun je het bedrag niet terugboeken. Neem contact op met de persoon of organisatie naar wie je het bedrag hebt overgemaakt. Vraag om het bedrag terug te storten.
Je kunt zelf snel en gemakkelijk een periodieke overboeking wijzigen in Internet Bankieren of in de Mobiel Bankieren app. Volg hiervoor de volgende stappen.
Log in
Klik op de rekening waarop je een boeking wilt wijzigen
Klik op Gepland
Klik op de periodieke overboeking die je wilt wijzigen
Klik op Aanpassen
Voer de gewenste aanpassing in
Klik op Bevestigen
De wijziging is direct verwerkt.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je stelt een periodieke overboeking eenvoudig in via onze mobiele app of via Internet Bankieren:
Via de app:
Tik op Overschrijven en vul de betaalgegevens in
Tik op Datum en selecteer de datum waarop de overboeking moet plaatsvinden
Vul bij Frequentie in hoe vaak je de periodieke overboeking wilt uitvoeren
Bij Einddatum kun je instellen wanneer je de periodieke overboeking voor het laatst wilt uitvoeren
Bij Aantal kun je het aantal keer instellen dat je de periodieke overboeking wilt uitvoeren
Klik op Opslaan
Klik op Bevestigen en bevestig de periodieke overboeking met je 5-cijferige inlogcode
Via Internet Bankieren:
Je kunt alleen een periodieke overboeking instellen als je inlogt met de Identifier. Heb je geen Identifier? Stel dan je periodieke overboeking in via de app
Klik op Opdrachten en vul de betaalgegevens in
Wil je een betalingskenmerk opgeven, vul dit dan in bij Omschrijving
Klik bij Datum in het groene invulveld
Kies bij Wanneer de datum waarop je de overboeking wilt uitvoeren
Kies bij Hoe vaak de frequentie van de overboeking
Klik op Opslaan
Klik op Betalen en volg de stappen
Vervolg
De periodieke overboeking gaat van start op de opgegeven begindatum.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Ben je particuliere klant of heb je een eenmanszaak? Dan wijzig je tijdelijk je limiet via onderstaande stappen. Heb je een eenmanszaak en wil je je limiet permanent verhogen? Bel ons dan. Lees hier hoe je de limiet wijzigt voor andere zakelijke rechtsvormen.
Via de app
Als je een groot bedrag wilt overmaken, kun je tijdelijk je limiet verhogen tot € 250.000. Dit doe je via onze app:
Log in
Tik op Meer
Tik op Rekeninginstellingen
Tik op de rekening waarvan je de limiet wilt wijzigen
Tik bij Rekeninglimieten op Daglimiet
Vul de nieuwe limiet en de einddatum in
De nieuwe limiet is maximaal een week actief
Klik op Bevestigen en volg de stappen
Je nieuwe limiet gaat 4 uur na bevestiging in.
Maak je gebruik van Mobiel Bevestigen, dan wijzig je je limiet altijd via de app.
Via Internet Bankieren
Als je inlogt met een Identifier of gebruikersnaam en wachtwoord, kun je ook je limiet wijzigen in Internet Bankieren:
Log in op Internet Bankieren
Ga naar Zelf regelen > Rekeninginstellingen
Klik op Daglimiet
Vul de nieuwe daglimiet en einddatum in
De nieuwe daglimiet is maximaal een week actief
Klik op Bevestigen en volg daarna de stappen
Je nieuwe daglimiet gaat 4 uur na bevestiging in.
De limiet bedraagt standaard € 5.000. Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Door een fout van een betaalautomaat kan het lijken alsof een betaling dubbel van je rekening is afgeschreven. Dit gebeurt voornamelijk bij onbemande tankstations.
Wat kun je doen? Binnen 7 kalenderdagen vervalt de reservering en beschik je weer over het bedrag. Is dit na 7 kalenderdagen nog niet gebeurd, bel ons dan en houd je rekeningnummer bij de hand.