KYC is de afkorting voor Know Your Customer en CDD staat voor Customer Due Dilligence. In beide gevallen gaat het er om dat we je als klant beter willen leren kennen, weten wie je bent en hoe je onze producten en diensten wilt gebruiken.
Waarom willen je beter leren kennen?
Wij zijn er van overtuigd dat bijna iedereen integer handelt. En toch gebeurt het dat er bankrekeningen worden gebruikt om crimineel geld wit te wassen of om terrorisme te financieren. We zien het als een belangrijke taak om er samen met onze klanten voor te zorgen dat we integer en veilig bankieren en dat we voldoen aan de wet- en regelgeving. Het kennen van onze klanten en de bijbehorende financiële activiteiten is een verantwoordelijkheid van de bank. Dit wordt Know Your Customer genoemd (KYC).
Heeft dit antwoord je geholpen?
Meer veelgestelde vragen over dit onderwerp
Internetcriminelen worden steeds vindingrijker. Het is daarom goed om na te gaan of berichten die van Triodos Bank lijken te komen, ook echt vanuit onze bank komen en dus veilig en vertrouwd zijn.
Allereerst is het belangrijk om te weten welke vormen van internetcriminaliteit er zijn, hoe je ze herkent en wat wij er samen tegen kunnen doen. Dat leggen wij graag aan je uit op onze pagina Veilig Bankieren. Besteed daarbij vooral aandacht aan de informatie over phishing. Daar vind je de URL’s die wij gebruiken in onze communicatie met jou of jouw organisatie.
Het kan voorkomen dat een van onze medewerkers jou belt. Twijfel je of dit telefoontje daadwerkelijk afkomstig is van Triodos? Controleer dan of het telefoonnummer gebruikelijk is voor de bank. Of bel zelf terug naar Triodos Bank en vraag naar de persoon die jou gebeld heeft. Medewerkers van Triodos Bank vragen je nooit om je pincode of inloggegevens.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De afkorting UBO staat voor "Ultimate Beneficial Owner", dit betekent de uiteindelijke belanghebbende van een organisatie. Dit belang kan op twee manieren worden vastgesteld:
Belang op basis van eigendom
Een persoon kwalificeert als UBO wanneer deze een (opgeteld) belang van meer dan 25% in het eigendom heeft van een organisatie
Bij een eenmanszaak is de eigenaar de UBO
Belang op basis van zeggenschap
Een persoon kwalificeert als UBO wanneer deze een (opgeteld) belang heeft van meer dan 25% in de zeggenschap van een organisatie. Of op een andere manier zeggenschap heeft over de organisatie, denk aan:
Het recht om bestuursleden te benoemen of ontslaan en/of
Beslissende invloed op basis van de statuten en/of
Dat iemand bevoegd is om beslissingen te nemen over een organisatie
Een UBO is altijd een natuurlijk persoon. Een belang kan direct of indirect zijn, dus een belang via een andere organisatie telt ook mee voor het (opgetelde) belang.
Geen mogelijkheid om een UBO vast te stellen? Wanneer je op basis van eigendom of zeggenschap geen UBO kan vaststellen, wijs dan alle vertegenwoordigingsbevoegde aan die zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel aan als pseudo-UBO.
Goed om te weten
Triodos Bank is verplicht de UBO's vast te stellen van organisaties die bij ons bankieren
Triodos Bank kan in bepaalde gevallen een afwijkende keuze maken wie kwalificeert als UBO op basis van de verstrekte informatie
Je bent zelf mogelijk verplicht om de UBO's van een organisatie bij het UBO-register te melden. Zorg ervoor dat je aangemelde UBO's bij Triodos Bank overeenkomen met je aangemelde UBO's in het UBO-register
Kijk hier voor een toelichting voor de meest voorkomende rechtsvormen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Om je goed van dienst te kunnen zijn is het noodzakelijk dat we weten wie je bent, wat je wilt en hoe wij je kunnen helpen. Daarom stellen we je niet alleen bij de start, maar ook tijdens onze relatie vragen. Op onze pagina Integer Bankieren lees je welke vragen we zoal stellen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Na ontvangst van de aangeleverde informatie controleren we deze. Het kan zijn dat dit tot aanvullende vragen leidt. In dat geval nemen we uiteraard contact met je op via e-mail of telefoon. Als je al klant bij ons bent, kunnen we je ook benaderen via internetbankieren.
Ben je al klant dan nemen wij periodiek contact met je op om ervoor te zorgen dat onze informatie over jou en/of jouw onderneming nog klopt. Daarnaast monitoren wij de transacties op je rekeningen. Als dit tot vragen leidt, dan nemen wij via de bovengenoemde kanalen contact met je op.
Uiteraard betrachten we de groots mogelijke zorgvuldigheid, zijn we transparant en waarborgen jouw privacy. In onze privacyverklaring lees je hoe wij omgaan met jouw gegevens.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verplicht onder andere banken om te onderzoeken wie hun klanten precies zijn. Maar ook om ongebruikelijke transacties te signaleren, te verklaren en te melden als dat nodig is. Daarom is het in sommige gevallen noodzakelijk om aanvullende informatie op te vragen bij jou als klant. Bijvoorbeeld over de achtergrond van een betaling.
In het kader van integer bankieren controleren we periodiek de gegevens van onze klanten. Hierbij stellen we soms ook aanvullende vragen. Als je gegevens niet compleet zijn, kunnen we je niet op de beste manier helpen. Bovendien voldoen we dan niet aan onze wettelijke verplichtingen volgens de Wwft. In het ergste geval moeten wij je rekeningen blokkeren en uiteindelijk zelfs definitief blokkeren. Natuurlijk doen we dit niet zomaar, en proberen we altijd eerst meermaals om contact met je op te nemen.
Claimen resterend saldo Als we je rekening definitief blokkeren omdat je niet hebt gereageerd op onze contactverzoeken, houd je natuurlijk gewoon recht op het saldo dat op je rekening stond. We bewaren dit veilig op je definitief geblokkeerde rekening, totdat we weten naar welke rekening we het geld kunnen overboeken. Dit geef je schriftelijk aan ons door. Gebruik hiervoor onderstaand formulier, afhankelijk of je een zakelijke of particuliere rekening hebt:
Opheffen rekening Bovenstaande geldt alleen als we je rekening definitief blokkeren omdat je herhaaldelijk niet op onze contactverzoeken hebt gereageerd, en niet als je jouw rekening zelf opheft. Lees hier hoe je jouw zakelijke rekening of particuliere rekening opheft.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Er kunnen altijd omstandigheden zijn waardoor je even niet kunt voldoen aan een verzoek.
Zijn er zwaarwegende redenen om niet binnen de gestelde termijn te reageren, neem dan contact met ons op. Wij kunnen dan bijvoorbeeld een ander contactpersoon aanwijzen om de gevraagde informatie aan te leveren.
Misschien is het goed te weten waarom wij vragen je klantgegevens te controleren en eventueel aan te vullen. Allereerst willen wij graag een goed beeld van jou als klant krijgen. Zo kunnen wij je beter van dienst zijn. Daarnaast vervult Triodos Bank evenals alle andere banken een cruciale rol bij het uitvoeren van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Vanuit deze wet hebben alle banken, en dus ook Triodos Bank, de verplichting de gegevens van al onze klanten actueel en compleet te houden. Dat kunnen wij niet zonder jouw bijdrage. Lees meer over de Wwft.
Daarom vragen wij je vriendelijk binnen de gestelde termijn je gegevens aan te vullen. Zo help je ons te voldoen aan geldende wet- en regelgeving, maar zorg je er ook voor dat wij een beter beeld van u als klant krijgen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heb je een verzoek ontvangen om informatie over je organisatie aan te leveren, dan hoef je geen toegang tot de rekening te hebben. Wij sturen jou een controlegetal, waarmee je tijdelijke inloggegevens kunt aanmaken. Deze kun je gebruiken voor het aanleveren van de gevraagde gegevens.
Op onze pagina Integer Bankieren lees je waarom we aanvullende informatie opvragen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Als je meerdere zakelijke rekeningen bij ons hebt, gebruik je waarschijnlijk aparte Identifiers voor de verschillende rekeningen. Log in dat geval in met de Identifier die gekoppeld is aan de rekening waarvoor je het verzoek om informatie aan te leveren hebt ontvangen.
Lees hier wat je kunt doen als je geen toegang hebt tot de rekening van de organisatie waarvoor je het verzoek hebt ontvangen.
Op onze pagina Integer Bankieren lees je waarom we aanvullende informatie opvragen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Als je jouw rekening wilt sluiten, doe dit dan binnen 3 weken na ontvangst van het verzoek om je klantgegevens te controleren. Je hoeft jouw gegevens dan niet te controleren.