Business E-mail Compromise (BEC) is een vorm van cybercriminaliteit en richt zich op het e-mailcontact binnen bedrijven. De crimineel probeert hierbij tussen het e-mailverkeer van handelspartijen te komen om het verdere verloop te verstoren. Het doel is om ervoor te zorgen dat de geldbedragen in de handel tussen de partijen worden overgemaakt naar een rekeningnummer van de crimineel.
Hoe werkt Business E-mail Compromise?
Voordat een crimineel een BEC-aanval start op een slachtoffer, vormt hij eerst een goed beeld van het bedrijf. Hij kijkt naar de verschillende afdelingen van het bedrijf en hoe beslissingen worden genomen. Hij kijkt ook naar de manier waarop er wordt gefactureerd, hoe facturen worden betaald en met welke partijen het bedrijf zaken doet. De crimineel doet dit door online informatie op websites en social media te verzamelen, maar ook via telefoongesprekken naar afdelingen om te vissen naar cruciale informatie.
Als de crimineel eenmaal voldoende informatie heeft, zijn er meestal 2 manieren waarop de crimineel te werk gaat:
- In het eerste geval benadert de crimineel de debiteuren of vaste handelspartijen met de boodschap om de betalingen van openstaande facturen voortaan over te maken naar een ander rekeningnummer. Het bedrijf lijdt dan schade, omdat schuldenaren geld overmaken naar de rekening van een crimineel.
- In het tweede geval doet de fraudeur zich voor als een medewerker van een leverancier van het bedrijf dat hij aanvalt. Op deze manier benadert hij iemand van de financiële administratie om aan te geven dat de betaling van openstaande facturen voortaan dient te gebeuren naar een ander rekeningnummer. In deze situatie lijdt het bedrijf schade doordat het bedrijf zelf geld overboekt naar de rekening van een crimineel.
Het e-mailadres dat de crimineel gebruikt is bijna hetzelfde als het e-mailadres van de persoon of afdeling die wordt nagebootst. Bijvoorbeeld: het echte e-mailadres is [email protected] en de crimineel gebruikt [email protected] (met een extra j in het woord bedrijf). Daarnaast gebruiken BEC-criminelen technieken om echte e-mailadressen te vervalsen of te misbruiken. In alle gevallen wordt zakelijk e-mailverkeer verstoord.
CxO-fraude
Een specifieke vorm van Business E-mail Compromise is CxO-fraude, wat ook wel CEO-fraude wordt genoemd. Hierbij doet een crimineel zich voor als de Chief Executive Officer of Chief Financial Officer van een bedrijf of als voorzitter of penningmeester van een club of vereniging. Vanuit zijn positie als hooggeplaatste medewerker stuurt de fraudeur een e-mail waarin wordt aangegeven dat er een (spoed)overboeking gedaan moet worden. In werkelijkheid is dit een crimineel die probeert iemand ertoe te bewegen een geldbedrag over te maken naar zijn rekening.
Vaak start een CxO-fraude met de volgende e-mail naar een medewerker van een financiële of administratie afdeling:

Een veel voorkomende vorm van CxO-fraude is een variant waarbij de crimineel zich (telefonisch of per e-mail) voordoet als advocaat die is belast met het sluiten van een geheime deal voor het bedrijf. Om deze deal te laten slagen moet met spoed een overboeking gedaan worden, waar slechts een zeer beperkt aantal collega’s vanaf mogen weten. Deze vorm vindt regelmatig plaats vlak voor het weekend of in de vakantieperiode wanneer veel medewerkers afwezig zijn. De criminaal benadert dan een invalkracht of tijdelijke medewerker om onder druk de overboeking uit te voeren.
Hoe voorkom je Business E-mail Compromise?
- Zorg dat de computers, mailservers en software in je bedrijf up-to-date zijn. Installeer de meest recente antivirusprogramma- en de beveiligingsupdates.
- Beveilig je e-mailaccount. Gebruik hiervoor veilige en sterke wachtwoorden en maak gebruik van 2 vormen van identificatie bij het inloggen op je e-mailaccount.
- Gebruik geen zakelijke e-mail voor privé doeleinden of andersom.
- Zorg voor duidelijke regels over het doen van betalingen in je bedrijf. Maak afspraken wie er een overboeking mag uitvoeren en stel limieten in. Kijk voor meer informatie bij 'Extra informatie voor ondernemers' op onze veilig bankieren pagina.
- Controleer het e-mailadres van de afzender, is dit werkelijk het e-mailadres van je eigen organisatie of die van een vaste leverancier?
- Controleer de huidige betalingsprocedures en zorg voor controles.
- Controleer altijd het rekeningnummer van de ontvanger met je eigen administratie.
- Neem bij twijfel telefonisch contact op met de afzender via het interne adresboek van je organisatie en controleer de opdracht.
- Zorg bij afwezigheid van medewerkers voor een goede instructie voor vervangers die betalingen mogen doen namens je bedrijf.
- Wees alert op smoesjes waarom een betaling moet afwijken van normale procedures.
- Wees alert op telefoontjes met een dwingend karakter.
- Wees terughoudend met het plaatsen van informatie op het internet: fraudeurs gebruiken deze informatie om de organisatie in kaart te brengen.