Afvalberg van 235 miljoen kilo textiel
De productie van textiel veroorzaakt tien procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. De snel wisselende modetrends leveren letterlijk een berg afval op: in Nederland gooien we per jaar 235 miljoen kilo textiel weg. We produceren inmiddels vierhonderd procent meer kleding dan twintig jaar terug. En één kilo katoen kost tienduizend liter water. Als je dit uitrekent dan kom je op zo’n 2500 liter water voor een T-shirt en 7000 liter voor een spijkerbroek.
De oneerlijke prijs van kleding
Ook hangen winkels en webshops nog vaak vol met kleding die in slechte en soms gevaarlijke werkomstandigheden aan de andere kant van de wereld worden gefabriceerd. Zaken als kinderarbeid en moderne slavernij zijn niet echt ‘fashionable’, maar wel degelijk aan de hand. Iris de Ruiter, die zich voor Triodos Bank onder meer op klanten in de duurzame modewereld richt, zoals Goodbrandz, Miss Green en Charlie + Mary: “We willen dat onze chocolade slaafvrij is, onze groente niet giftig en onze koffie fair trade. Duurzaamheid gaat een steeds grotere rol spelen bij de keuzes die consumenten maken. Maar vaak nog niet als het om kleding gaat. Wij zijn uit op ‘fast fashion’: goedkope kleding die na een of twee keer dragen achter in de kast verdwijnt of wordt weggegooid. Kost een shirt maar een paar euro? Dan heeft iemand anders daar een hogere prijs voor moeten betalen.” De wérkelijke prijs van dat goedkope jurkje of die afgeprijsde sneakers, wordt dus ergens anders betaald.
Fast fashion
Safia Minney is pionier in de duurzame mode en oprichter van het fair trade-kledingmerk People Tree. Zij noemde in een interview met Vrij Nederland de grote fast fashion-merken en hun ‘unsustainable businessmodel’ als boosdoener: “Ze hebben geen idee of hun katoen door gedwongen arbeid wordt geteeld, welke bestrijdingsmiddelen worden gebruikt en welke gevolgen dat heeft voor hun arbeiders, of mensen die in de buurt wonen. De fabrieken, waar ze hun kleding laten maken, bezoeken ze misschien af en toe. Maar hoe het er écht aan toegaat weten ze niet, laat staan bij hun toeleveranciers. Ondertussen persen deze kledingbedrijven hun hele productieketen uit, op zoek naar een fractie meer winst.”
Invloed op grote kledingbedrijven
Hans Stegeman, hoofd Research and Investment Strategy bij Triodos Investment Management, is het ermee eens dat de fast fashion-revolutie de afgelopen twintig jaar veel negatieve impact heeft gehad. Dat Triodos niet alleen in duurzame kledingwinkels investeert, maar ook belegt in grote winkelketens en merken die nu nog niet altijd hoog scoren op de duurzame meetlat, heeft een goede reden. Stegeman: "Beleggen in grote ondernemingen zorgt ervoor dat we daar ook invloed kunnen krijgen. We kopen een deel van een grote onderneming. Dat maakt ons medeverantwoordelijk voor hun activiteiten en geeft ons de mogelijkheid daarover in dialoog te gaan. Grote bedrijven, zoals Inditex (waar Zara toe behoort), Adidas of H&M willen regelmatig ook de verantwoordelijkheid nemen om te verduurzamen. Door het opbouwen van die relatie, kunnen wij ervoor zorgen dat bedrijven een extra stap zetten om op een duurzamere manier te produceren. Dat heeft wellicht meer impact op de totale verduurzaming van de economie, dan enkel het financieren van een sympathieke, maar kleine duurzame kledingproducent."
Echte keuzes voor duurzame kleding
De weg naar duurzame mode is er dus een die banken, fabrikanten, ontwerpers, modehuizen en consumenten samen moeten bewandelen. “Hoe meer aandacht voor dit onderwerp, des te beter”, stelt Iris de Ruiter. En behalve aandacht uiteraard het liefst wat resultaat in de eigen garderobe. De Ruiter: “Ik koop ook heus niet altijd kleding bij een duurzaam label. Maar ik merk dat ik me een stuk prettiger voel in een blouse, als ik weet dat die onder goede arbeidsomstandigheden gemaakt is.” Haar collega Stegeman heeft sokken die van duurzaam katoen en afgedankte plastic visnetten zijn gemaakt, maar loopt ook in kleding van reguliere merken. “Bij een spijkerbroek zoek ik wel naar een merk dat relatief goed scoort op duurzaamheid. Ook let ik op de kwaliteit en waar deze is geproduceerd. Ik betaal liever meer voor een kledingstuk dat van betere kwaliteit is en langer meegaat, dan een shirtje van vijf euro. Sowieso, een kledingstuk dat minder kost dan vijftien euro, is per definitie niet duurzaam.”
Triodos Bank kiest voor een duurzame en eerlijke kledingindustrie
Naast de keuze voor duurzame kleding, is beleggen bij Triodos Bank ook een keuze waarmee je écht verschil maakt. Zo bouw je niet alleen aan je vermogen, maar investeer je ook in een duurzame toekomst. We beleggen namelijk alleen in organisaties die bijdragen aan een eerlijke, groene en sociale samenleving. In duurzaam en eerlijk geproduceerde kleding bijvoorbeeld, maar ook in biologisch voedsel, duurzame energie, of microfinanciering.
Triodos Bank financiert alleen bedrijven die bijdragen aan een positieve verandering in de samenleving. Onder andere verschillende kledingmerken en (web)winkels die zich richten op eerlijke en duurzame kleding: Miss Green, Atelier Sukha, De Amaranth, Obilot, MUD Jeans, Kuyichi en BrandMission. Charlie + Mary en Goodbrandz zijn agentschappen voor duurzame kleding.
Fotografie: Pieter van den Boogert