Het monsterverbond tussen Tesla-ceo Elon Musk en Donald Trump heeft bij veel Europeanen een antipathie aangewakkerd. Importheffingen, steun voor extreemrechtse Europese politieke partijen, een ogenschijnlijke Hitlergroet en onverholen EU-haat hebben de reputatie van de rijkste man op aarde geen goed gedaan. Mede daardoor daalde de Europese verkoop van Tesla’s (inmiddels ook wel swasticars genoemd) met 43 procent in de eerste twee maanden van dit jaar (vergeleken met dezelfde periode vorig jaar). Ondertussen nam de verkoop van elektrische auto’s in Europa over de gehele linie juist toe met 31 procent.
Bij een deel van de Europese automobilisten die al een Tesla bezaten, ontstaat ongemak. In het Verenigd Koninkrijk wordt inmiddels een recordaantal tweedehands Tesla’s aangeboden. In Nederland schijnt 40 procent van de Tesla-rijders zich ‘een beetje te schamen’ en zou 31 procent hun Tesla van de hand willen doen.
Een vuist maken tegen oligarchen
Het effect van de wereldwijde anti-Teslabeweging moeten we niet onderschatten. Door de opgelopen reputatieschade kelderde de koers van het Tesla-aandeel sinds eind vorig jaar met ruim 45 procent. Dit kan Musk in moeilijkheden brengen, bijvoorbeeld omdat hij Tesla-aandelen als onderpand gebruikt voor leningen. Worden zijn aandelen (nog) minder waard, dan eisen banken mogelijk dat hij ze (deels) verkoopt. Hierdoor zal de prijs nog verder zakken, wat zijn mogelijkheden voor nieuwe financiering weer belemmert. Een dalende Tesla-koers kan Musk dus in een negatieve spiraal doen belanden.
Dat Trump zich onlangs genoodzaakt voelde om publiekelijk, op de oprijlaan van het Witte Huis, een Tesla van Musk te kopen, en dat Musk er bij werknemers op aandrong hun Tesla-aandelen niet te verkopen, laat zien hoe belangrijk de beurskoers van Tesla voor Musk is. Trump en leden van zijn regering mogen dan wel hebben aangekondigd dat ze een tijdelijke daling van de beurs accepteren omdat ze middenin een ‘transitieperiode’ zitten, de vraag is hoelang Musk en de andere techmiljardairs deze pijn kunnen verdragen.
Dit is goed nieuws voor Europa, nu de Amerikaanse overheid en techgiganten onze democratische rechtsstaat onder druk zetten. Het toont dat Europese burgers een vuist kunnen maken tegen deze oligarchen, door middel van koopgedrag en activisme.
Verduurzaaming niet ten koste van alles
Daarnaast is het anti-Teslasentiment een waarschuwing aan Europese leiders, die in alle haast proberen onze economie concurrerender en duurzamer te maken: doe dit niet naar Amerikaanse leest. Zorg ervoor dat niet alle macht bij een paar grote private (tech)bedrijven komt te liggen, waardoor niet-democratisch gekozen figuren als Elon Musk het eigenlijk voor het zeggen krijgen. En let ondertussen goed op wie er profiteren van de duurzaamheidstransitie. Dus geen subsidie voor te dure, te grote en te zware elektrische auto’s zoals de Tesla, maar begin juist bij klein. En bij steun voor de minder welgestelde burger.
Door zorgvuldig en met respect voor de rechtsstaat te werken, onderscheid je jezelf van autoritaire leiders die het op steeds meer plekken voor het zeggen hebben. Afgelopen maand kregen we al een voorproefje van de beloning die kan volgen als je pal voor de democratische waarden blijft staan: de Europese aandelenmarkten hadden de hoogste instroom van buitenlands geld in een decennium.
De Europese Tesla-schaamte heeft dus wezenlijke gevolgen. Het is een duidelijke boodschap dat we als Europa blijven vechten voor de democratische rechtsstaat. En dat we degenen die onze waarden aanvallen wel degelijk kunnen raken.
Lees ook de vorige columns van Joeri:
Fijn om deze uitleg te krijgen. Wat doet Triodos in deze hele zaak?
Data delen met Google schijnbaar.
Geeft mij hoop. Een kans ook om als Europa een eigen vorm te vinden die Europees is, en zoekt naar groene en verantwoordelijke wegen voor de toekomst. Hopelijk naar een groene en meer menselijke economie, los van grootkapitalist VS.
Wat een beperkte visie. Waar is de opvatting gebleven dat Tesla bijdroeg aan de ontwikkeling van elektrische auto's en dat zonder Tesla de ontwikkeling veel trager zou zijn geweest? Waar is de opvatting gebleven dat we niet in China moet kopen, omdat de wereldhandel waarin één land domineert slecht is voor duurzaamheid? Waar wordt weergegeven dat Musk handelt in opdracht van een gekozen president en dus niet zelf gekozen hoeft te zijn of kan zijn? Waar wordt een nuance gemaakt bij een foto van een beweging met de arm, die alleen met moeite kan worden uitgelegd als Hitlergroet, een veronderstelling die nergens anders door wordt ondersteund? En waar vind ik dat Europese leiders Tech giganten onder druk zetten? Klopt dat met de echte plannen voor een sterkere ontwikkeling van Europa en economische groei? Al met al vind ik dit een kinderachtige reactie van al die goed deugende weldenkers, die met subsidie een grotere auto kochten, meestal op kosten van een bedrijf. En van de Triodosbank verwacht ik meer diepgang om de lezer uit te leggen hoe het echt zit. Zoek uit wat er achter gebeurtenissen zit, leg uit welke voor- en nadelen. Doen alsof alles wat Trump en Musk doen volstrekt zonder waarde is, daar heb ik niks aan. Help me verantwoorde keuzes te maken.
goed! Een nieuw woord in de dikke van Dale woordenboek "TESLA-SCHAAMTE" ga door met dit bekend te maken. Als taxichauffeur moet ik regelmatig in een Tesla rijden ( van mijn werkgever) . Echt schamen doe ik nog niet, maar je mening kenbaar maken is altijd goed.
Totaal niet relevant. Ik heb geen behoefte dat mijn bank zich politiek uitlaat.
Fijn dat mijn bank zich politiek uitlaat!
Het alternatief voor Tesla is veelal een Chinees product, en dat kan ik echt niet als een duurzaamheidsslag typeren: zowel op het gebied van klimaat, energieverbruik als milieu is de productie van alles wat in China gemaakt wordt minder duurzaam en ook op het gebied van democratische waarden kan China nog heel veel leren van mensen als Musk en ja, ook van Trump. Dat door een econoom van Triodos zo wordt meegegaan met een toch wat vals sentiment rond iemand die met veel durf en risico de elektrische auto zonder twijfel een geweldige duw in de goede richting heeft gegeven, valt me wat tegen.
Het is goed Musk minder geld krijgt die viezerik
Ik dacht dat jullie een bank waren en geen medium die politiek wil bedrijven! Ik ga maar eens hard nadenken over overstappen naar een andere bank!