Food for Skin missie: De beauty-industrie samen weer mooi maken
“3,5 jaar geleden begonnen we bij Food for Skin met onze huidige manier van werken. Inmiddels zijn 100 procent van de ingrediënten van onze huidverzorgingsproducten natuurlijk, komen ze bijna allemaal uit Europa en werken we er hard aan om geen nieuwe grondstoffen te gebruiken. Broccolizaadolie, pompoenzaadolie en komkommerzaadolie zijn bijvoorbeeld veelgebruikte producten in cosmetica, die prima te winnen zijn uit reststromen uit de voedselindustrie.
Het is voor ons een logische stap, maar wel een hele dure. Afgelopen jaar hadden we te maken met enorme prijsstijgingen, waarbij bepaalde ingrediënten twee keer duurder waren om uit upcycling te halen dan nieuw te kopen. Elke cent die we verdienen wordt momenteel geïnvesteerd in het bedrijf, dan is het heel verleidelijk om de helft te besparen op je inkopen.
Transparant zijn helpt
Het leidde tot gesprekken met de vijf mensen die bij ons bedrijf werken, waarbij we duidelijk maakten dat we geen concessies doen en geen compromissen sluiten als het op onze missie aankomt. Het is belangrijk om je team mee te nemen in je besluit, zodat zij begrijpen waarom je bepaalde keuzes maakt. Ook hebben we dit als duidelijke reden aangegeven naar consumenten, toen we helaas onze prijzen ook iets moesten verhogen. Die transparantie wordt enorm gewaardeerd.
Om vast te kunnen houden aan je missie, is het belangrijk dat je hele team er pal achter staat. Tijdens het inwerken van nieuwe mensen besteden we er veel aandacht aan, elke maandvergadering beginnen we met het toetsen van onze missie: waar staan we, zijn er nieuwe inzichten uit wetenschappelijk onderzoek? Onze KPI’s op impact staan boven de financiële KPI’s: ze zijn een middel om ons doel te bereiken."
Missie The Good Roll: Boomvriendelijk toiletpapier en veilige en schone toiletten voor iedereen
“We konden een investering van drie miljoen euro krijgen van een groot Afrikaans fonds in een tijd dat we het geld goed konden gebruiken voor The Good Roll. We produceren niet alleen wc-papier van fairtrade bamboe, maar hebben ook als missie om schone en veilige toiletten te bouwen in landen waar dat geen vanzelfsprekendheid is. Het Afrikaanse fonds wilde daar graag aan bijdragen, maar hadden het plan om via een aparte BV minder te hoeven doneren voor dat laatste doel. Ik had dagenlang buikpijn, maar uiteindelijk is de deal daarop afgeketst.
Opvallen bij investeerders
Toen we zeven jaar geleden begonnen, besloten we de helft van onze nettowinst aan een aparte foundation te doneren voor deze missie. We wilden niet alleen een duurzaam product maken, maar ook iets extra's toevoegen. Inmiddels hebben we 239 toiletten gebouwd en zijn we bezig om te werken aan meer transparantie. Hoeveel impact maken we? Hoeveel geld van elke verkochte rol gaat naar een eerlijk loon voor de boeren in Ghana, Ivoorkust en Madagaskar met wie we samenwerken?
Wij geloven dat je een extra doel naast duurzaamheid moet hebben om écht dingen te kunnen veranderen. Dat slaat aan bij investeerders, zo val je op en groei je verder. Wie aan onze missie willen tornen is niet de juiste partij voor ons.”
Missie Triodos Bank: Geld laten werken aan positieve verandering in de samenleving
“Iedereen kan klant worden bij Triodos Bank, zolang je voldoet aan onze minimumeisen. Wie een zakelijk krediet bij ons aan aanvraagt, beoordelen we op meerdere onderdelen. Wat doet jouw organisatie om de wereld mooier, groener en eerlijker te maken?
Om daarachter te komen, gaan we met ons zakelijik team van 50 sector- en kredietspecialisten het gesprek aan met ondernemers. Daarbij geldt geen afvinklijstje, maar kijken meerdere collega’s aan de hand van de waarden van het bedrijf of ze bij onze missie passen: geld laten werken aan positieve verandering in de samenleving.
Continu komen we dilemma’s tegen. Past een dierentuin bij ons? Of een abortuskliniek? En wat te denken van een boer die om wilde schakelen naar biologische landbouw en halverwege zich bedacht? Ondanks dat deze ondernemer dingen nu duurzamer doet, heeft hij niet de certificering. Geldt dat dan als duurzaam?
Plannen voor een betere wereld
We overleggen daarin met onze (internationale) collega’s en zoeken soms ook externe sparringspartners op. In het geval van de dierentuin belden we bijvoorbeeld met WNF en Greenpeace om hun mening hierover te horen. Als we een financieringsverzoek afwijzen, dan bespreken we altijd duidelijk waarom. Soms leidt dat ertoe dat ondernemers hun plannen aanpassen. Zo helpen we ondernemers een volgende duurzame stap te zetten.
Het startpunt voor het gesprek over een lening is altijd de missie, daarnaast beoordelen we, net als alle andere banken op impact, risico en rendement. De helft van de aanvragen die afketsen is vanwege dat de missie niet bij ons past. Als ik met mensen van andere banken spreek, vinden ze het een mooie missie, maar wijzen ze me erop dat ze doelstellingen moeten halen. Ik zou ze aan willen raden om je niet af te laten leiden door targets, maar impact, risico en rendement te integreren bij het nemen van financieringsbeslissingen.Daar wordt de wereld uiteindelijk beter van.”
Missie Claudy Jongstra: Wol weer op de kaart zetten om regeneratieve en biodynamische landbouw te stimuleren
“Zou je met wol, wat vaak gezien wordt als reststroom, een verhaal kunnen vertellen over lokale ketens? Met die vraag liep ik dertig jaar geleden rond toen ik begon met Studio Claudy Jongstra. Ik besloot wandtapijten te maken van lokale wol, om daarmee regeneratieve landbouw en biodynamische boeren te stimuleren. Door die uitleg bij elk van mijn werken te geven, hoop ik mensen aan te zetten tot andere keuzes over kleding.
Om die boodschap te vertellen, moet ik altijd uitleg kunnen geven bij mijn wandkleden en wil ik dat veel mensen het werk zien. Een grote opdracht voor een wandkleed in een privévertrek wees ik af, ondanks de goede beloning. De energie die het kost om zo’n kleed te maken is zonde als zo weinig mensen het werk zien. Mijn missie is om mijn verhaal zo breed mogelijk te delen.
Nieuwe doelgroep, zelfde boodschap
Veel van de mensen die mijn werk kopen zijn al veel met duurzaamheid bezig. Om ook andere producten te maken die een nieuwe doelgroep aanspreken, zijn we dit jaar begonnen met Loads Collection. Van kleding tot kussens, elk in edities van zo’n honderd stuks. Op die manier leren nieuwe mensen m’n werk kennen en kan ik opschalen zonder mijn missie te verloochenen.
Ik werk zoveel mogelijk samen met partners die direct aansluiten bij mijn missie. Zo is er Earth Shop in Engeland, een winkel waarbij je zelf bepaalt hoeveel procent commissie je betaalt om in hun winkel te hangen. Een groot deel van hun winst gaat naar het ondersteunen van biodynamische boeren.
Maar ook bedrijven die op het eerste gezicht niet direct aansluiten, kunnen een klant zijn. Als zij duidelijk maken hoe ze bezig zijn om duurzamer te worden, dan denk ik dat er juist veel te winnen valt door met hen samen te werken. Zo houden we de transitie in beweging.
Mijn belangrijkste tip voor bedrijven die vast willen houden aan hun duurzame missie: durf hulp te vragen aan anderen. Er zijn heel veel mensen die kennis en hun netwerk met je willen delen, als je je openstelt.”
Missie Stichting Demeter: Naar een levende landbouwcultuur met een biodynamisch keurmerk
“Honderd jaar geleden werd de basis gelegd voor de biologisch-dynamische landbouw. Boeren maakten zich zorgen over de introductie van bestrijdingsmiddelen en kunstmest: ze wilden het anders doen.
Bij Stichting Demeter hebben wij als missie om gezondmakende landbouw te bevorderen met ons keurmerk. Heel veel maatschappelijke problemen - van stikstof tot dierenwelzijn - zijn oplosbaar in de landbouw. We certificeren agrarische bedrijven die al biologisch produceren en nog een stap verder willen gaan. Bijvoorbeeld door tien procent van hun bedrijf in te richten ter ondersteuning van de biodiversiteit, in te zetten op het bodemleven, minder mest over het land uit te rijden en voer voor de dieren grotendeels zelf te verbouwen.
De grootste bedreiging van onze missie komt van buitenaf. De vele bedrijven met winstgedreven businessmodellen zorgen ervoor dat onze natuurlijke hulpbronnen steeds verder uitgeput raken. Biodynamische boeren kunnen niet tegen de lobby van de agrochemische bedrijven op. Dat vraagt om regelgeving en subsidies om een gelijk speelveld te creëren.
Samen naar een succesvolle oogst
Het is daarentegen geweldig om te zien dat steeds meer burgers en consumenten achter onze boeren staan en hen steunen door producten te kopen. Stadsboerderij Almere zamelde geld in om vijftien hectare grond te kopen voor biodynamische landbouw. Een mooi voorbeeld van hoe de verbinding met de omgeving ervoor zorgt dat onze boeren kunnen uitbreiden.
Natuurlijk zijn er boeren die er uiteindelijk toch weer kiezen voor bestrijdingsmiddelen. Bijvoorbeeld omdat hun oogst blijft mislukken. Maar over het algemeen is de intrinsieke motivatie heel hoog. Bedrijven worden steeds creatiever om te zorgen dat hun oogst het volgende jaar dan wél lukt. Alles om de natuur te ontlasten.
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.