1. Bedrijfsleven
“Een eenzijdige blik op de wereld kost je geld”
Justina Alders-Sheya (47) werkt bij Triodos Investment Management en is als fondsmanager verantwoordelijk voor de microfinancieringsfondsen. Ze pleit voor meer vrouwen en ‘vrouwelijke’ waarden in de financiële sector.
Vrouwelijke ondernemers trekken moeilijker kapitaal aan, meldde de NOS onlangs. Het is geen nieuws voor Justina Alders-Sheya, zelfverklaard social inclusion geek. “Ik zie het al jaren in het buitenland en had niet verwacht dat het hier anders zou zijn. Vrouwelijke ondernemers kijken vaak breder, naar stakeholders, klanten en medewerkers en denken meer aan de lange termijn. Dat is heel belangrijk – grote uitdagingen als klimaatverandering vragen om langetermijndenken – maar helaas willen de meeste financiers nog altijd een denderende pitch horen over hoe de winst in zes maanden wordt verdubbeld. Het is dus essentieel dat de mensen aan die beoordelingstafel diverser worden.”
In andere landen lopen vrouwen tegen hetzelfde probleem aan, en daarom vindt Alders-Sheya het essentieel dat ze via haar werk voor Triodos juist die groep ondernemers bedient. Ze financiert wereldwijd duurzame financiële instellingen, die dat kapitaal voornamelijk uitlenen aan vrouwelijke ondernemers. Daarnaast strijdt ze als bestuurslid van Women in Financial Services voor meer vrouwelijke kracht in de financiële sector. “Het gaat er niet om dat je precies evenveel mannen als vrouwen in je bestuur of management hebt. Een goede mix van eigenschappen, dát is belangrijk. ‘Vrouwelijke’ waarden als empathie, verbinden en langetermijndenken zijn nog te vaak in de minderheid en dan krijg je als bestuur of managementteam een eenzijdige blik op de wereld.”
Zeer vermogende vrouwen
Die eenzijdige blik is niet alleen oneerlijk: banken lopen er simpelweg ook inkomsten door mis, zegt Alders-Sheya. “De samenleving bestaat voor grofweg de helft uit vrouwen. Als die met hun vermogen naar een bank gaan, dan willen ze producten zien die hen aanspreken. Zeer vermogende vrouwen zijn een groeiende groep en zij zijn vaak op zoek naar investeringen waar ze niet alleen aan verdienen, maar die ook helpen om maatschappelijke problemen op te lossen. Als je dat niet doorhebt, dan ontstaat er een mismatch tussen je productaanbod en een deel van de bevolking. Dat kost je geld.”
Wat moet er veranderen? “Ik ben een optimist. Je ziet steeds meer focus op duurzaamheid en sociale inclusie. Naar mijn idee gaat men inzien: als ik de helft van mijn klanten blijf uitsluiten, dan verdwijn ik. Een vrouwenquotum vind ik lastig, dat is een paardenmiddel. Een beweging moet van binnenuit komen om succesvol te zijn.”
2. Politiek
‘Stuur meer jongeren en vrouwen naar klimaattoppen’
Aniek Moonen (24) is voorzitter van de Jonge Klimaatbeweging en vertegenwoordigt daarmee de stem van 100.000 jongeren in het klimaatdebat. Ze wil dat de slachtoffers van klimaatverandering – waaronder vrouwen – meer centraal komen te staan in het zoeken naar oplossingen.
Vijf vrouwen telt het bestuur van de Jonge Klimaatbeweging, tegenover twee mannen en een non-binair persoon. “Dat is geen bewuste keuze, maar het is wel zo dat bij de meeste klimaatorganisaties vrouwen ietsje in de meerderheid zijn”, zegt Aniek Moonen. Naast haar voorzitterschap volgt ze een master Global Business and Sustainability aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit.
Op veel plekken worden vrouwen harder geraakt door de gevolgen van klimaatverandering dan mannen, merkt Moonen. “Op het nieuws is het verhaal over klimaatverandering vaak te simpel: CO2-uitstoot zorgt ervoor dat het warmer wordt. Maar het is een veel breder probleem dat zich op allerlei manieren uit. Ook op sociaal gebied. Zo zijn we via ons We Are Tomorrow Global Partnership in contact met jongerenorganisaties in Bangladesh, waar klimaatverandering zich al sterk manifesteert. Van hen horen we dat vrouwen na een klimaatramp minder snel hulp krijgen, bijvoorbeeld om hun bedrijf weer op te zetten. En het zijn de meisjes die als eerste van school worden gehaald om thuis de zaken weer op orde te brengen na een klimaatramp.”
“Ik ben trouwens benieuwd naar het effect van de recente overstromingen in Limburg, of je daar ook ziet dat vrouwen meer moeite hebben om bijvoorbeeld een lening te krijgen om het huis weer op te bouwen. Dat zou een interessant onderzoek zijn.”
Witte mannen op het podium
Op klimaattoppen en andere internationale evenementen gaat het steeds vaker over de kwetsbare rol van vrouwen en jongeren, ziet Moonen. “Maar het gaat nog te vaak óver hen. Je ziet als het ware tien witte mannen op een podium zeggen: erg hè, met de vrouwen? Ik wil me er hard voor maken dat dit soort gesprekken juist worden geleid door de meest directe slachtoffers, zoals jongeren en vrouwen. Landen zouden een meer diverse afvaardiging moeten kiezen. Nederland is bijvoorbeeld een van de weinige landen die twee jongeren als delegatie naar klimaattoppen stuurt.”
Zelf merkt Moonen dat ze onnodig vaak moet bewijzen dat ze genoeg kennis heeft om mee te praten. “‘Weet je zeker dat je dit kan? En durf je je mond wel open te trekken op tv?’ Dat soort rare vragen krijg ik vaak, en als ik dat check bij mannelijke collega’s blijken zij zulke dingen toch minder vaak te horen. Maar dat ligt vast ook deels aan mijn leeftijd.”
3. Arbeidsmarkt
“Uit de eenzaamheid komen is de eerste stap richting werk”
Bianca Pouw (49) is oprichter en eigenaar van Impact Spots, een sociale werkplaats in Overloon (Noord-Brabant). Haar volgende doel: een tweede werkplaats openen die specifiek vrouwen klaarstoomt voor betaald werk.
Je kunt meer dan je denkt, dat wil Bianca Pouw aan vrouwen meegeven. “Je gezin combineren met werk, bijvoorbeeld, kan een enorme opgave lijken als je thuis op de bank zit. Maar als je eenmaal aan de slag bent en meer zelfvertrouwen krijgt, kom je in een flow.”
Na jarenlang overal ter wereld in de marketing en sales te hebben gewerkt, besloot Pouw vier jaar geleden een sociale werkplaats op te richten. “Juist hier, midden in een krimpregio. Toen ik moeder werd, ging ik anders naar de wereld kijken. Ik zag zoveel producten die uit China komen; waarom niet duurzaam en sociaal produceren in Nederland?”
“Bij onze werkplaats Impact Spots begeleiden we kwetsbare mensen in de productie van bijenhotels. Dan heb je het over nieuwe Nederlanders, mensen die uit een verslaving komen of mensen met een (Wajong- of WIA-)uitkering. Ook hebben we stageplekken voor leerlingen uit het speciaal onderwijs. We zien bij veel deelnemers dat ze eenzaam zijn en zich depressief voelen. Wij maken ze onderdeel van een team in een huiselijke sfeer.”
Zelfvertrouwen kweken
Het gaat zo goed dat Pouw onlangs een eigen pand kocht: Het Impact Huis. Triodos Bank financierde dit gebouw waar de werkplaats, ruimtes voor buurtinitiatieven én een tweede, volledig vrouwelijke werkplaats zijn gerealiseerd. Ze hoopt voor vrouwen de drempel te verlagen door ze hun eigen plek te bieden. “Natuurlijk: eenmaal op de arbeidsmarkt werken mannen en vrouwen door elkaar, maar dit gaat om de eerste stap zetten. Uit de eenzaamheid komen, zelfvertrouwen kweken en een sociaal netwerk opbouwen. Als dát niet gebeurt, dan blijft de stap naar een betaalde baan sowieso uit.” Pouw heeft een lijn met producten voor mindfulness en yoga opgezet, Impact Ladies, die straks van gerecyclede jeans worden gemaakt.
Pouw bokst veel voor elkaar, maar ze merkt af en toe toch dat ze minder serieus wordt genomen dan mannelijke ondernemers. “Bij de overdracht van het pand moest mijn mannelijke partner benadrukken dat ík de koper was, want alleen hij werd aangekeken. En laatst bij een barbecue deed een buurman alsof mijn werk een hobbyclubje was. Als ik dan vertel hoeveel mensen ik in dienst heb, hoeveel mensen ik naar betaald werk begeleid en hoeveel producten ik verkoop, volgt er respect. Maar je onthoudt toch het negatieve. Ik probeer altijd te denken: dit moet me extra kracht geven. Ik zal ze een poepie laten ruiken.”
Haar strijdbaarheid heeft ze niet van een vreemde. “Mijn oma en moeder hebben altijd hun eigen geld verdiend en mij meegegeven dat dat belangrijk is. Ik geef dat nu ook weer door aan mijn dochters en ik hoop ook een rolmodel te zijn voor de vrouwen die bij ons een werkervaringstraject gaan volgen.”
Van ik naar wij
Hoe Triodos Bank zich inzet voor sociale inclusie
We leven in een wereld waar de kansenongelijkheid stijgt. Hoe kunnen we dat veranderen? Door een wereld te creëren waarin iedereen, ongeacht wie je bent en waar je vandaan komt, mee kan doen en zich kan ontwikkelen. Jouw geld bij Triodos Bank zet dit in beweging. Sinds onze oprichting in 1980 richten we ons op een inclusieve samenleving. Door sociale ondernemingen zoals het Impact Huis te financieren. Maar ook door te beleggen in microfinancieringsinstellingen die vrouwen de kans geven financieel onafhankelijk te worden.
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.