Hoe reageerden de ondernemers die je sprak op de situatie?
“Dat was erg wisselend. Je spreekt ondernemers die bezorgd zijn en zich afvragen hoe ze de periode doorkomen. Maar wat mij ook heel erg opviel, was de veerkracht en de creativiteit die bij veel ondernemers loskwam. De meeste ondernemers gingen niet bij de pakken neerzitten. Naast het regelen van de praktische zaken, gingen ze direct aan de slag met het aanpassen van hun bedrijfsactiviteiten en uitwerken van nieuwe ideeën.”
Welke voorbeelden daarvan zijn je het meest bijgebleven?
“Er was een ondernemer die net een fysieke winkel had geopend met duurzame artikelen. Daar viel gelijk een groot deel van de verkoop weg. Toch hebben ze gelijk doorgepakt en verschoof de focus naar het verder ontwikkelen van hun webshop om de online verkoop te bevorderen.
Daarnaast waren er solidaire initiatieven van ondernemers die niet alleen direct geld moesten opleveren, maar juist waren bedoeld voor bijvoorbeeld mensen in de zorg. Zo was er een restaurant dat een afhaalservice had opgezet en voor iedere tiende maaltijd die ze verkochten een maaltijd doneerden aan zorgverleners of mensen die hulpbehoevend waren.
Aan de andere kant sprak ik een horeca-ondernemer die de druk voelde om iets te moeten doen. Die zag in de branche overal allerlei initiatieven rondom bezorgen en afhalen. Na een paar dagen bezinning, besloot deze ondernemer hier bewust niet aan mee te doen, omdat juist bij het bezorgen en afhalen gezondheidsrisico’s konden ontstaan. Dat vond ik een dappere keuze.”
Hoe heb je ondernemers vlak na de maatregelen kunnen helpen?
“We zijn pro-actief klanten met een lening gaan bellen om te vragen hoe het ging en hoe wij eventueel konden helpen. Ik kreeg de indruk dat dit door veel ondernemers werd gewaardeerd. Verschillende keren kreeg ik een reactie als ‘Fijn dat je belt, jij stond ook nog op mijn lijstje om te bellen’.
In die gesprekken bespraken we bijvoorbeeld de mogelijkheid om aflossingen op de lening voor zes maanden op te schorten, een mogelijkheid waar veel gebruik van is gemaakt. En doordat er in het begin zo veel overheidsregelingen tot stand kwamen, konden we op dat vlak ook helpen. Door bijvoorbeeld te wijzen op de NOW-regeling of de inkomensondersteuning voor zelfstandigen.
> Bekijk hoe wij je kunnen helpen op onze coronapagina voor ondernemers
Ook waren er best wat ondernemers waar extra kredietbehoefte ontstond. Mede door het inzetten van de BMKB-C regeling konden we die ondernemers vaak helpen. Bij de aanvragen hebben we kritisch meegekeken naar wat er financieel echt nodig is. Een te hoge lening kost de ondernemer onnodig veel geld en een te lage lening kan zorgen dat je toch vastloopt. Om te zorgen dat we ze snel konden helpen, hebben we een speciaal proces ingericht voor deze aanvragen. Hierdoor konden we klanten snel aan de benodigde financiering helpen.”
#volgjehart
“Daarnaast hielpen wij ondernemers initiatieven of hulpvragen te delen op ons platform #volgjehart. Een platform waarbij we consumenten en ondernemers aan elkaar koppelden die iets goeds wilden doen voor de samenleving – juist in tijden van corona.”
Kwam je ook wel eens voor lastige keuzes te staan?
“Door de enorme hoeveelheid verzoeken die in de eerste periode op ons af kwam, hebben we als bank keuzes moeten maken. Onze aandacht is daarbij eerst uitgegaan naar onze klanten die al een lening bij ons hadden. Vanuit de gedachte dat dit klanten zijn die in het verleden ons het vertrouwen hebben gegeven met ons een financieringsrelatie aan te gaan. Zij mogen dan ook van ons verwachten dat we ook in moeilijke tijden hun vragen kunnen oppakken.
Zo’n keuze doet echter wel pijn omdat je daarmee een andere groep ondernemers die de hulp ook hard nodig heeft op dat moment niet verder kunt helpen. Ik vind dat soms lastig om uit te leggen aan ondernemers. Gelukkig hadden we in Qredits een goede partner die een deel van de aanvragen wel kon oppakken maar liever nog hadden we dat zelf kunnen doen.”
“Na de behandeling van de eerste stroom kredietaanvragen zijn we aan de slag gegaan met een financiering juist voor een deel van die groep ondernemers die we in eerste instantie niet konden helpen. Daarvoor hebben we het Klein Krediet Corona opgezet.”
Klein Krediet Corona
Corona-overbruggingskrediet voor kleine ondernemers
Is je bedrijf getroffen door de coronacrisis en heb je tijdelijk extra geld nodig? Dan kun je mogelijk gebruik maken van de regeling Klein Krediet Corona (KKC) die Triodos Bank samen met de overheid openstelt. Met deze regeling kunnen kleine ondernemers minimaal € 10.000 en maximaal € 50.000 lenen. De overheid staat voor 95% garant.
Hoe verlopen de huidige gesprekken nu de economie langzaam op gang komt?
“In die eerste periode waren we met niks anders bezig dan coronagerelateerde vragen en verzoeken. Nu de eerste periode achter de rug is, krijgen we daarnaast ook weer reguliere kredietaanvragen binnen. Ook ontvang ik inmiddels de eerste telefoontjes van klanten waarbij de negatieve impact is meegevallen. Soms vragen ze zelfs naar de mogelijkheid om de aflossingen die zijn opgeschort weer terug te draaien.”
In hoeverre heb je het met ondernemers gehad over de toekomst en de kansen die deze crisis kan bieden – juist voor positieve verandering?
“Ik heb meerdere ondernemers gesproken die er in geloven dat deze crisis uiteindelijk de trigger kan zijn voor échte verduurzaming in hun sector. Bijvoorbeeld in de modesector. De aandacht die daar ontstond voor de impact op de zwakste schakels in de keten, legt de fouten in het huidige systeem verder bloot. Zij zijn ervan overtuigd dat dit voor meer bewustzijn en urgentie zorgt, waarbij juist dit hét moment is voor verandering.”
> Lees ook: De kledingindustrie in en na coronatijd
“De veerkracht van de ondernemers die ik spreek, geeft vertrouwen. Veel duurzame ondernemers zijn al gewend om vindingrijk en creatief naar mogelijkheden te zoeken. Tegelijkertijd is er bij ondernemers veel onzeker als het over de toekomst gaat. Je ziet enerzijds dat de economie weer op gang komt, maar tegelijkertijd worden er ook weer meer lokale maatregelen genomen. Het blijft de komende tijd spannend.
Als relatiemanager wil ik ook de komende tijd beschikbaar blijven voor vragen die bij mijn klanten leven. Dat is niet anders dan voorheen, maar in moeilijke tijden is dat nog belangrijker. Tegelijkertijd hoop ik ook dat er langzaamaan weer ruimte ontstaat om mijn klanten actief op te zoeken en te horen hoe het nu gaat.”
Corona en ondernemers
Hoe Triodos Bank je kan helpen
Het coronavirus zorgt voor zeer moeilijke tijden voor jou als ondernemer. Veel ondernemers zien hun inkomsten teruglopen of zelfs geheel verdwijnen. Dat geeft veel onzekerheid over bijvoorbeeld financieringen, betaaloplossingen en overheidsregelingen. Op onze speciale pagina voor ondernemers vind je een overzicht van de mogelijkheden.
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.