"Het gesprek over menstrueren wordt nog te veel bepaald door bedrijven die er baat bij hebben om menstruatie te problematiseren: ‘Menstruatie is een probleem. Daar moet niemand iets van merken. Wíj helpen je.’
Deze negatieve kijk op menstrueren willen we doorbreken. De vagina is de bron van het leven. Dat is wat Yoni ook betekent. Er staat dan ook zowel ‘vagina’ als ‘period’ op onze verpakking. Die woorden vermijden we niet. Ongesteld zijn moet openlijk besproken kunnen worden. We gaan echt voor een systeemverandering. Daarom willen we onze producten in de schappen van de grote supermarkten. Die producten moeten even gebruiksvriendelijk zijn als het maandverband, de inlegkruisjes en tampons van de grote merken."
"Vorig jaar hebben we bovendien een incontinentielijn uitgebracht en afgelopen maand lanceerden we ons eerste herbruikbare product: de cup. Dit is de eerste cup die bij Albert Heijn te koop is. We bestaan nu zeven jaar en zien verandering. Sommige merken delen inmiddels meer informatie over hun producten en maken die duurzamer."
Van ik naar wij
40 jaar sociale inclusiviteit
Triodos Bank zette begin jaren '90 de eerste stappen in microfinanciering om daarmee ongelijkheid in de wereld te verminderen. En binnen ons eigen land richten we ons sinds de oprichting op een inclusieve samenleving. Denk aan ondernemers die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek geven, zorgboerderijen voor mensen die begeleiding nodig hebben en broedplaatsen die de leefbaarheid van een wijk verbeteren. Het doel? Een economie die werkt voor iedereen en niet slechts voor een enkeling.
"Maar als alleen de toplaag van een verband van biologisch katoen is, en de onderkant nog van gewoon plastic in plaats van biologisch afbreekbaar plastic, wordt de bewuste consument toch nog op het verkeerde been gezet. En het taboe moet ook geslecht. Een flink deel van de jonge meisjes wordt nog steeds niet voorgelicht. Als die dan ineens gaan bloeden, schrikken ze enorm. Het kan echt traumatisch zijn. Het idee dat ongesteld zijn onrein is, leeft binnen veel religies nog steeds."
Met dit soort afbeeldingen uit de campagne 'The Cycle Series' wil Yoni anderen inspireren om iets te doen om het taboe rondom ongesteldheid en vagina’s te doorbreken.
De Yoni-producten zijn gecertificeerd met de Global Organic Cotton Standard (GOTS).
"De laatste jaren wordt het taboe wel minder. In de media is het gesprek over menstrueren gestart."
Mariah Mansvelt Beck en Wendelien Hebly, oprichters van Yoni
"De laatste jaren wordt het taboe wel minder. In de media is het gesprek over menstrueren gestart. Ook de grote merken komen in beweging. Libresse bijvoorbeeld lanceerde de reclamecampagne ‘blood normal’ waarin bloed in plaats van blauwe vloeistof getoond werd. Eerlijk en open over menstruatie, vagina’s en vulva’s praten, vergroot de gelijkheid tussen mensen die menstrueren en mensen die dat niet doen. We zijn dus op de goede weg.”
40 JAAR TRIODOS BANK
40 JAAR VERANDERKRACHT
Geld heeft positieve veranderkracht. Dat is het idee waar alles in 1980 mee begon. Het leidde tot de eerste investeringen in veranderaars. In de initiatieven van idealisten, denkers en durvers die ineens bij een bank terecht konden. Het verhaal van veertig jaar Triodos is het verhaal van veertig jaar pionieren en tegen de stroom in zwemmen. Veertig jaar lang laten zien dat het anders kan. Veertig jaar lang optimisme, veertig jaar creativiteit, veertig jaar vol successen en tegenslagen.
Fotografie: Rosa van der Wal
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.