"Als je echt impact wilt maken, moet je de massa bereiken. En daar heeft geld alles mee te maken. Ik werk inmiddels zo’n vijf jaar in de duurzame mode- en lifestylewereld en ik kan er niet meer omheen. Waar ik eerst riep dat niets kopen de meest duurzame optie is, is mijn missie inmiddels het tegenovergestelde: inspiratie bieden voor bewust winkelen. Want als we iets gemeen hebben met elkaar in deze grote kolkende mensenmassa op aarde dan is het dit: we zijn allemaal consument.
Het is 24 april 2013. Ik staar naar de labels in mijn eigen kleding terwijl ik met een knoop in mijn maag naar het nieuws kijk. Ik zie hoe meer dan 1.100 mannen en vrouwen bedolven liggen onder het puin van kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh. De merken die daar produceerden, staan op de labels van mijn kleding die ik diezelfde dag draag. Een keiharde wake up call. Waarom moet iemand mijn goedkope shirtje met zijn leven bekopen? De fabriek was voor mij een schrijnend voorbeeld van de schaduwzijde van massaproductie: alles moet sneller, efficiënter, in grotere oplages, goedkoper; ongeacht wat of wie er de prijs voor betaalt.
Maar met een algehele transitie in collectieve mindset, zie ik ook een positieve tegenreactie ontstaan. Ondernemers en makers die niet alleen een winstoogmerk hebben, maar ook streven naar een maatschappelijk doel. Winkels die hun volledige assortiment samenstellen met een duurzame missie in gedachten. Consumenten die steeds kritischere vragen stellen. Een algehele roep om meer harmonie in de wereld. Het bestaan van een Dutch Sustainable Fashion Week voor meer aandacht voor duurzame mode. En mensen van over de hele wereld die - hoe groot of klein ook - bewustwording creëren; de één doet dat met activisme. De ander doet het stapje voor stapje. En daarin is geen goed of fout, kies wat voor jou het beste werkt. Iedere stap in de juiste richting is er één.
Ik ben meer van de stap-voor-stap methode. En dat kan al met iets wat je bijna iedere dag doet: geld uitgeven. Met Soul Stores stimuleer ik mijn lezers om niet meteen het uiterste van jezelf te vragen, maar te beginnen met datgene wat voor jou het meest natuurlijk gaat. Voor mij was dat mode, bijvoorbeeld. Ik begon met het kopen van kleding bij duurzame merken, en heb nu een hele andere relatie met kleding opgebouwd. Inmiddels ben ik nu op een punt dat ik alleen nog kleding koop als ik er op een manier betekenis mee kan geven. Een aantal vragen die ik mezelf stel bij het kopen van een nieuw kledingstuk:
- Heb ik het echt nodig?
- Is het merk duurzaam of transparant over duurzame ambities?
- Is het merk onder goede arbeidsomstandigheden geproduceerd?
- Draagt het merk bij aan het ondersteunen van een community?
- Is het item milieuvriendelijk geproduceerd?
- Is het op kleine schaal geproduceerd?
- Is het fair trade?
- Is het item lokaal geproduceerd? (daarmee tik je al veel boxjes af: op kleine schaal, weinig CO2 uitstoot, geen massaproductie)
- Kan ik het ook tweedehands kopen?
- Is het gemaakt van een duurzaam materiaal?
- Kan ik het bij een zelfstandige ondernemer of duurzame winkel kopen?
- Is het item van goede kwaliteit? (tip: kies bij voorkeur voor zo min mogelijk verschillende materialen in één kledingstuk)
- Is het item trend- en seizoen overstijgend, zodat ik er ook jaren later van kan genieten?
Ik ben nu zo’n zes jaar bezig, en inmiddels is 80% van mijn kledingkast duurzaam, ga ik mijn vijfde jaar in als vegetariër, verken ik de wereld van plantaardig eten, gebruik ik wasbare luiers voor mijn kleintje en gebruik ik bijna alleen nog maar natuurzuivere cosmetica. En voor mij voelt dit heerlijk: met bijna iedere aankoop die ik doe, weet ik dat ik betekenis geef. Maar had iemand mij zes jaar geleden vertelt dat ik op deze manier zou leven, dan had ik het nooit voor waar aangenomen.
Door iedere dag weer een bewuste koopkeuze te maken geef je een ijzersterk signaal af van welke verandering jij wilt zien. Gun jezelf de tijd om dit te doen. En je zal zien dat wat ooit begon met dat biologische stukje vlees op je bord, of dat ene duurzame kledingstuk in jouw kledingkast, uiteindelijk uitgroeit tot een complete duurzame levensstijl die volledig voor jou werkt. Niet omdat het moet, maar omdat je er zelf voor gekozen hebt."
Talita Kalloe
Talita Kalloe is journalist en oprichter van soulstores.com: een platform met winkels, merken en makers met een duurzame missie. Met Soul Stores stimuleert Talita om goed geïnformeerde koopkeuzes te maken. Door inzicht te geven in hoe je jouw levensstijl duurzamer kunt vormgeven. En te laten zien bij welke winkels en merken je vervolgens terecht kunt om bewuster te kopen.
Beeld: Cindy van Rees
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.