De beroemde gymschoen met drie strepen aan de zijkant of het hippe trainingsjasje met drie strepen over de lengte van de mouw. Kleding die de laatste jaren steeds meer ‘mainstream’ is geworden en niet meer alleen door sporters wordt gekocht. Een van de redenen waarom het Duitse Adidas er goed voor staat.

De Triodos impactfondsen beleggen in dit sportmerk. In de eerste plaats omdat Adidas met haar producten bijdraagt aan een actieve leefstijl. Daarnaast voldoet het aan onze minimumeisen waar beursgenoteerde bedrijven aan moeten voldoen. Op het gebied van duurzaamheid maakt de onderneming zich sterk voor leefbare lonen en onderscheidt ze zich door het gebruik van alternatieve grondstoffen die minder schade veroorzaken aan het milieu.

Hoe zit dit precies?

Roeland Tso, analist bij Triodos Investment Management (Triodos IM) legt uit wat Adidas al goed doet en waar hij ze juist uit wil dagen een stap verder te gaan. Namens Triodos IM is hij lid van het Platform Living Wages Financials (PLWF). Dit platform van Nederlandse financiële instellingen gaat in gesprek met bedrijven wereldwijd om de lonen van arbeiders omhoog te krijgen.

Over 5 jaar wil Adidas alleen nog maar gerecycled plastic gebruiken

Open over lonen

De schoenen en kleding van Adidas worden voor een groot deel in Azië geproduceerd. Landen waar de lonen het laagst liggen. Op dit gebied wil Triodos IM meer openheid van het bedrijf.

Project C.V.

Adidas

Adidas startte in 1920. Het bedrijf werd in het Duitse Herzogenaurach opgericht door de broers Adolf en Rudolf Dassler. Pas na de Tweede Wereldoorlog, toen Rudolf na een ruzie het bedrijf verliet, noemde Adolf het bedrijf naar zijn bijnaam Adi Dassler. Ondertussen begon zijn broer voor zichzelf en richtte het sportmerk Puma op. Adidas groeide uit tot een internationaal bedrijf met fabrieken over de hele wereld. Er werken in totaal 57.000 mensen voor Adidas. Het merk Reebok valt ook onder Adidas. Adidas richt zich vooral op atleten, terwijl Reebok zijn pijlers richt op de fitnessconsument.

 “Adidas gaat in gesprek met PLWF. Dat is een goede eerst zet. En ze maken goede stappen naar betere omstandigheden voor fabriekswerkers”, zegt Tso. “Zo hebben ze bijvoorbeeld afgesproken om overuren uit te betalen. Ook sturen ze er in hun beleid op aan alleen zaken te doen met fabrieken die goede arbeidsomstandigheden belangrijk vinden. Daarmee gaan ze een stap verder dan veel andere grote modemerken.”

Toch, zegt Tso, valt er nog genoeg te verbeteren. “Het belangrijkste is dat Adidas volledige openheid geeft over de salariëring van arbeiders. Dat doen ze nu nog niet. Dit is de grote uitdaging in de hele kledingindustrie. Slechts 3 tot 5% van de totale productiekosten bestaat uit loonkosten. Dat aandeel moet omhoog. De prijzen voor katoen fluctueren ook en dat weten merken goed op te vangen. Waarom kunnen de lonen dan niet omhoog?”

Cijfers Adidas
De impact van Adidas in cijfers.

Gerecyclede schoen

Adidas zoekt naar alternatieve grondstoffen. Sinds 2017 verkoopt het Duitse merk schoenen die gemaakt zijn van gerecycled plastic. In 2018 verkocht het bedrijf 5 miljoen schoenen met gerecycled plastic erin. Begin dit jaar maakte Adidas bekend dit te willen ophogen naar 11 miljoen. En over vijf jaar wil Adidas alleen nog maar gerecycled plastic gebruiken.

Tso: “Het voornemen om volledig op gerecycled plastic over te stappen, volgen we nauwlettend. En als ze het doel niet dreigen te halen, gaan we daar kritische vragen over stellen. De innovatieve schoenen die ze op de markt brengen van volledig gerecycled plastic zijn mooi en inspirerend, maar het is zinvoller om naar het totale aandeel duurzame producten te kijken. Dat is nu nog klein.”

Een goed voorbeeld van een innovatief, duurzaam product is de Futurecraft Loop. Deze schoen, die nog niet op de markt is, is gemaakt van slechts één grondstof en kan daarom heel goed hergebruikt worden. Normaal gesproken is dat erg lastig omdat een schoen uit veel verschillende materialen bestaat. Tso vindt dit een positieve ontwikkeling. Want, zegt hij, “deze schoen kun je maken met een machine en daardoor hoeft er geen zware arbeid aan te pas te komen.”

De Futurecraft Loop van Adidas
De Futurecraft Loop is gemaakt van één grondstof en kan daardoor goed hergebruikt worden.

Biologisch katoen de toekomst?

In kleding gebruikt Adidas biologisch katoen. Daarnaast probeert het zoveel mogelijk alternatieve grondstoffen te gebruiken. Diervriendelijke wol en Tencel, dat gemaakt is van houtpulp, bijvoorbeeld. “Dat is belangrijk omdat de katoenteelt, ook als het biologisch is, enorm veel water verbruikt”, geeft Tso aan. “Ik denk dat een materiaal als bamboe een goed alternatief zou zijn omdat het erg snel groeit en de plant na de oogst blijft staan. Daardoor is er ook minder land nodig.”

Eigen footprint

Adidas is erg open over zijn beleid. De keten van een product is transparant en bijna elke toeleverancier is terug te vinden, geeft Tso aan. Het bedrijf is daarnaast ook transparant over zijn eigen milieu-impact. Zo verbruikte elke medewerker in 2017 27% minder water dan in het jaar ervoor. En de CO2-uitstoot ging met 29% omlaag. In het duurzaamheidsrapport geeft het bedrijf precies aan hoeveel broeikasgas de fabrieken en kantoren uitstoten. Adidas stelt doelen om deze uitstoot te verminderen. Tso: “Dat is erg positief, al kunnen de doelen wat mij betreft ambitieuzer.”

Adidas en de Sustainable Development Goals

Adidas draagt aan ten minste drie belangrijke Sustainable Development Goals (SDG's) bij. De eerste is goede gezondheid en welzijn (doel 3). De tweede is waardig werk en economisch groei (doel 8). Het gaat hier vooral het beschermen van arbeidsrechten en het bevorderen van veilige en gezonde werkomgevingen. Tot slot draagt Adidas bij aan verantwoorde consumptie en productie (doel 12).

SDG 3, 8 en 12