De milieu-impact van vlees is fors groter dan van veel plantaardige alternatieven. Vlees veroorzaakt 40% van de klimaatbelasting door voedsel van de gemiddelde Nederlander, schrijft consumentenorganisatie Milieu Centraal.
Voor steeds meer organisaties genoeg reden om hier extra aandacht aan te geven. Zo besloot Universiteit Utrecht hier een speerpunt van te maken in hun Programma Duurzaamheid. De woordvoerder van dit programma, Sake Slootweg, en hoogleraar Marketing en Consumentenwelzijn Koert van Ittersum, geven hun tips om minder vleesconsumptie bij personeel en bezoek te stimuleren.
1. Zorg voor variatie en voor lekkere alternatieven
Slootweg: “Wil je mensen van het vlees afkrijgen, dan moet je ze niet alleen een broodje met kaas of gegrilde groente voorzetten. De kok van onze cateraar Sodexo heeft echt ontzettend lekkere vegetarische spreads ontwikkeld. Die wil je gewoon op je brood.”
2. Organiseer proeverijen
“Broodjes voor werklunches worden bij de universiteit meestal besteld door medewerkers van secretariaten”, zegt Slootweg. “We organiseren daarom juist voor hen proeverijen met allerlei broodjes met vegetarisch beleg. Daardoor weten ze wat lekker is en wat ze bestellen.”
3. Besteed veel aandacht aan de communicatie
“Dat we de werklunches vegetarisch zouden maken, hebben we aangekondigd op intranet. Daar konden mensen ook reageren. Er was waardering voor onze stap, maar ook onbegrip. Elke reactie hebben we beantwoord. Daardoor voelden mensen zich gehoord, en dat was goed voor het draagvlak.”
4. Vervang vlees stilzwijgend
“Je kunt als bedrijf heel veel doen zónder dat je er veel ruchtbaarheid aan geeft”, zeg Van Ittersum. “Dus in warme maaltijden of salades vlees stilzwijgend vervangen door iets plantaardigs, kan een manier zijn om de vleesconsumptie terug te brengen én mensen te laten kennismaken met alternatieven.
Verzet tegen verandering zit vaak tussen de oren. Dus als je niet te veel tamtam maakt, kun je mensen die anders nooit vegetarisch zouden eten, gewoon laten wennen aan vleesvervangers. Die zeggen dan na een tijdje misschien: Goh, ik merkte het verschil niet eens.”
5. Maak vlees duurder en vegetarisch goedkoper
Van Ittersum: “Iets doen met de prijs is een beproefde manier om mensen te verleiden om een bepaald product te kiezen en een ander te laten staan.”
Tijd voor echte keuzes
Kies voor een week zonder vlees
Triodos Bank doet mee aan de Week zonder Vlees van 11 tot en met 17 maart. In deze week roepen we mensen op om geen vlees te eten. Want een week geen vlees eten heeft veel impact. Om een voorbeeld te noemen: je bespaart er 130 liter water mee. En de CO2-uitstoot die je bespaart staat gelijk aan 76 kilometer auto rijden. Het doel van de week is om mensen hier bewust van te maken. En laten zien dat je zonder vlees ook lekker kunt eten. Rondom deze week geven we je tips en vertellen we meer verhalen over ondernemers die goede en lekkere alternatieven bieden.
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.