1. Sociale onderneming Van Hulley: van overhemd tot boxershort
Van Hulley maakt boxershorts van oude overhemden. Is jouw lievelingshemd versleten en kun je er geen afstand van doen? Of heb je een blouse in de kast hangen die je toch nooit draagt? Stuur je kledingstuk op naar van Hulley en voordat je het weet ligt er een prachtige boxershort op je deurmat. Jazeker, ook voor vrouwen. Maar je kunt ook een schattig pyjama/speelbroekje voor de kleine laten maken.
Van Hulley is een duurzame, sociale onderneming die vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans geeft werkervaring op te doen en een opleiding te volgen. Als zij het traject succesvol afronden kunnen de vrouwen een aansluitende mbo-2 opleiding aan het ROC volgen.
> Lees meer over Van Hulley in het artikel ‘Nieuw leven voor oud overhemd’
2. De KLOFFIE Markt in Cultuurcentrum De Hallen
Op De KLOFFIE Markt in Cultuurcentrum De Hallen in Amsterdam vind je tweedehands designerkleding voor een eerlijke prijs (van 10 tot 200 euro). De organisatoren van en standhouders op deze markt zijn voorstanders van ‘slow fashion’, kwaliteit gaat boven kwantiteit. Het doel is om de hoeveelheid afval door kledingproductie te verminderen en de levenscyclus van waardevolle kledingstukken te verduurzamen.
De KLOFFIE Markt wordt elk eerste weekend van de maand gehouden. Wil je zelf tweehandskleding verkopen op De KLOFFIE Markt? Stuur dan een e-mail naar [email protected].
3. Kleding lenen of kopen bij LENA The Fashion Library
Vintage of tweedehandskleding kopen is duurzaam, maar kleding lenen is nóg beter voor het milieu. Bij kledingbibliotheek LENA The Fashion Library kun je je complete garderobe lenen en ‘oneindig wisselen’ voor een vast bedrag per maand. Je heb toegang tot een hoogwaardige vintage collectie van opkomende ontwerpers en duurzame labels en je mag zelf ook kledingstukken inbrengen. Er zijn abonnementen variërend van € 10,- tot € 50,- per maand, maar je kunt ook eenmalig een kledingstuk lenen.
Je kunt je bestelling ophalen bij LENA’s flagship store aan de Westerstraat in Amsterdam of bij een van de aangesloten swap.points. Er zijn vestigingen in Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Arnhem en Rotterdam. Maar je kunt je pakketje natuurlijk ook bij je thuis laten bezorgen.
Leuk weetje: LENA is opgericht door de dames achter Doortje Vintage; een hele leuke vintage webshop met een fysieke winkel in Eindhoven.
4. Kuyichi: veganistische jeans van gerecyclede stof
Het Nederlandse spijkerbroekenmerk Kuyichi gebruikt 100% biologisch katoen, hergebruikte plastics en organische grondstoffen zoals tencel (houtpulp), hennep en linnen. Het bedrijf werkt alleen met gecertificeerde fabrieken die eerlijke werkomstandigheden garanderen.
Kuyichi is transparant en trots over de samenwerkingen die het aangaat. Zo heeft het twee nieuwe gerecyclede vegan spijkerbroeken ontwikkeld in samenwerking met charitatieve textielinzamelaar en sociale onderneming Sympany. Afgedankte jeans van allerlei merken zijn verwerkt tot nieuwe stof. Kuyichi noemt het ‘de meest sociale jeans ever’; de opbrengsten gaan voor een deel naar een opleidingstraject tot kleermaker in Malawi.
Kuyichi kiest ervoor niet elk seizoen een nieuwe collectie uit te brengen. Ook doet het merk niet meer mee aan de halfjaarlijkse uitverkoop van kleding; een traditie in de modebranche die niet te rijmen valt met duurzaamheid. Daarnaast prijst Kuyichi producten niet langer af, maar biedt het klanten de mogelijkheid versleten kledingstukken om te ruilen tegen andere producten.
5. The Next Closet – Tweedehands designer marktplaats
The Next Closet is een marktplaats voor tweedehands designer kleding. Het bedrijf strijdt tegen fast fashion en wil de koop en verkoop van tweedehands merkkleding mainstream maken. Om dit doel te verwezenlijken concentreert het The Next Closet zich op recycling en kwaliteitskleding. Met een collectie van ongeveer 16.000 stukken en een community van (momenteel) ongeveer 50.000 vrouwen heeft The Next Closet inmiddels meer dan 15.000 kledingstukken nieuw leven geschonken.
The Next Closet werkt samen met Dress for Succes, dat mensen met een minimuminkomen voorziet van nette kleding voor een sollicitatiegesprek. In samenwerking met Circle Economy ontwikkelt TNC nieuwe, circulaire producten en diensten. Tenslotte doneert The Next Closet niet verkochte designerkleding aan ReShare Store, de tweedehands en vintage kledingwinkel van het Leger des Heils.
6. MUD Jeans
MUD Jeans is een modern spijkerbroekenmerk dat werkt volgens de principes van een circulaire economie. In 2013 introduceerde MUD het Lease A Jeans concept, waarbij je geen broek koopt, maar huurt tegen een klein maandbedrag. Je kunt je jeans op elk moment inwisselen voor een nieuw exemplaar. Omdat MUD met dit concept eigenaar van de grondstoffen blijft, worden de spijkerbroeken gerecycled in plaats van weggegooid.
De spijkerbroeken zijn gemaakt van biologisch geteelde katoenvezels; in de productieketen worden geen insecticiden en pesticiden gebruikt. Ook wordt er niet gewerkt met genetisch gemodificeerde zaden. 85% van het water dat wordt gebruikt tijdens het productieproces van de jeans wordt hergebruikt. MUD houdt zich aan richtlijnen om CO2-uitstoot tot een minimum te beperken. De rechten en veiligheid van werknemers worden in elke schakel van de productieketen beschermd.
7. Fashion-marktplaats United Wardrobe
United Wardrobe wil tweedehands kleding tot norm maken. “Er is al zo veel kleding op deze planeet, waarom zouden we altijd maar nieuwe kleding kopen als er al zo veel leuks ter beschikking is?”
Dus hangt er een jas, broek of hoed in je kast die je slechts een paar keren hebt gedragen? Staan die veel te kleine, maar ongedragen sneakers nog steeds onder je bed? Maak er een paar foto’s van, upload ze met de iOS of Android-app en verkoop ze online. Je kunt chatten met de koper als er een transactie aanstaande is.
Heb je niets te verkopen? Kopen kan ook. Het platform geeft toegang tot miljoenen producten die, volgens het bedrijf zelf, 80% goedkoper zijn dan in de winkel. Maak je geen zorgen, de nadruk ligt op fashion. Rommel staat UW niet toe.
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.