“Als je impact wil maken en de kledingindustrie wil verduurzamen dan start je bij de jeans.” Bert van Son, directeur van MUD Jeans, koos de spijkerbroek als beginpunt om de principes van de circulaire economie op de kledingindustrie toe te passen. “Circulair denken is de volgende stap in duurzaam ondernemen: dat betekent dat je in de productie al rekening houdt met hergebruik. Ook moet je een manier bedenken waarop het product weer bij je terugkomt.”
Dit werd Lease A Jeans. Klanten worden geen eigenaar, maar betalen maandelijks een bedrag om de jeans te kunnen gebruiken. Na een jaar stopt de betaling en krijgen ze de keuze: Houden en blijven dragen? Inruilen voor een nieuwe? Of terugsturen zodat MUD Jeans er weer nieuwe broeken van kan maken? Zolang de grondstoffen maar niet verloren gaan.
Project CV
MUD Jeans
Bert van Son koos op zijn drieëntwintigste voor een carrière in de kledingindustrie omdat hij iets van de wereld wilde zien. Van Son: “De kledingproductie verschoof in die tijd van Europa naar Azië. De markt werd heel mondiaal. De groei was bijna niet voor te stellen. Ik deed o.a. de inkoop en kwaliteitscontrole. Toen ik begon hadden we een winter- en zomercollectie. Nu zie je vooral fast-fashion. Hier wilde ik niet aan mee doen, het enige wat nog telde was de inkoopprijs. Dit gaat ten koste van mens en milieu. Met MUD Jeans wil ik laten zien dat mode-industrie ook circulair kan zijn.”
De verhuur van spijkerbroeken bleek een onverwacht succes. Van Son: “We hadden meteen de internationale pers aan de lijn en de orders liepen binnen. We waren nog niet ingericht op de grote vraag van de consument. Maar je weet dan wel dat er een nood is aan wat je aan het doen bent. Steeds meer mensen kiezen bewust en zoeken een milieuvriendelijk alternatief.”
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het 7.000 tot 8.000 liter water kost om een conventionele spijkerbroek te produceren. De belangrijkste grondstof is katoen. Katoen heeft de bijnaam dirty crop gekregen, omdat bij het verbouwen van het gewas veel insecticiden en pesticiden gebruikt worden. Daarnaast worden bij het verven van de jeansstof chemicaliën gebruikt die schade toebrengen aan het milieu. Er valt dus nog veel winst te behalen.
Van Son: “Grondstoffen worden steeds schaarser en duurder. We moeten kijken hoe het zijn waarde kan behouden.” Op dit moment is iets minder dan de helft van het materiaal van een MUD Jeans van hergebruikte grondstoffen. Een hoger percentage is technisch nog niet mogelijk omdat bij de productie van de stof ook nieuwe vezels nodig zijn die een andere structuur hebben dan het hergebruikte materiaal.
Van Son: “Ieder onderdeel van de productie van kleding moet milieuvriendelijker en mensvriendelijker. Voor het nieuwe materiaal gebruiken we alleen biologische katoen, we bewerken de stoffen met laser en ozon in plaats van chemicaliën, en het water wordt weer hergebruikt. Ook gebruiken wij indigo verfstof die niet giftig is. Je ziet dat ook leveranciers zich heel bewust zijn van een veranderende industrie. Er wordt momenteel onderzoek gedaan naar hoe je kleding kunt maken van volledig gerecyclede stof. Daar hopen we in de toekomst mee te kunnen werken.”
Tekst loopt door onder de galerij
Gebruikte jeans worden gerecycled in de fabriek in Valencia
Van stukjes stof naar ruwe vezels
De vezels zijn verwerkt tot garens en gaan door een bad van indigo verf
Garens voor de nieuwe jeans
Het MUD Jeans team
In de circulaire economie gaat het om produceren met het oog op hergebruik. Maar het vraagt ook een andere relatie met je klant. Zij moeten de kringloop rond maken en de broek uiteindelijk weer naar je terugsturen. Van Son: “We hebben heel leuke klanten. Er wordt veel over ons geblogd en we ontvangen kaartjes van over de hele wereld. Welk jeansmerk krijgt er nu post van zijn klanten?
Bij grote bedrijven en overheidsinstellingen lijkt de noodzaak nog wat langzamer door te dringen. Zij zouden als grote opdrachtgevers de circulaire economie een enorme boost kunnen geven. Stel je voor dat je op basis van deze principes de polo’s van alle postbodes zou kunnen maken. Dan zou je aanzienlijk minder grondstoffen verspillen en heeft de kledingindustrie weer een grote impuls voor verduurzaming.”
Buy the Change
Met geld kun je de wereld veranderen
MUD Jeans wordt gefinancierd door Triodos Bank en is één van de ondernemingen die meedoet met Buy the Change. Een nieuw platform van Triodos Bank dat duurzame ondernemers en bewuste consumenten met elkaar verbindt.
Doe je mee? Of wil je weten bij welke andere ondernemers je de verandering kunt kopen? Ga naar buythechange.nl
> Lees meer verhalen over eerlijke kleding
Tekst: Daphne Rieken
Fotografie: MUD Jeans
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.