Een boek van de Dalai Lama op de bar, een tekening van een sexy zeemeermin aan de muur en veldbloemen in een vaas op tafel. Nee, een standaard fastfoodrestaurant is The Dutch Weed Burger Joint niet. Hoewel je er gewoon shoarma, friet, hotdogs, donuts, milkshakes én natuurlijk burgers kunt bestellen. Maar dan wél veganistisch: nergens worden dierlijke producten voor gebruikt.
Oprichter Mark Kulsdom kijkt met stralende ogen rond in zijn gloednieuwe restaurant. “Wat een killertent hè?” Hij lacht. “Alleen wordt hier niets gekild. Leven en laten leven willen we. Niemand, mens noch dier, hoeft te lijden of te sterven voor de productie van voedsel. We kunnen alles wat we nodig hebben gewoon laten groeien.”
Zeewier in plaats van biefstuk
Dat zeewier in de weedburger bijvoorbeeld. Kulsdom: “Zeewier wordt al duizenden jaren gegeten, omdat het goed smaakt én gezond is. Bovendien heeft het min of meer dezelfde eiwitcombinatie als vlees, waardoor het een uitstekende vervanger is.”
De Universiteit van Wageningen heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van zeewier. De onderzoekers schrijven in een rapport dat zeewier alles in zich heeft om uit te groeien tot een teelt groter dan die van de huidige top-3 gewassen (rijst, mais en tarwe) omdat het gehalte aan hoogwaardige eiwitten groot is, het op een duurzame manier verbouwd kan worden en er geen concurrentie is om schaarse landbouwgrond.
Volgens Kulsdom kan zeewier vlees op den duur dus helemaal vervangen. “Wij geloven dat we deze overgang met onze weedburger kunnen versnellen.”
PROJECT CV
THE DUTCH WEED BURGER
Achter The Dutch Weed Burger zitten filmmaker Mark Kulsdom (1976) en kookboekenschrijver Lisette Kreischer (1981). De burger begon als onderwerp van een documentaire over de toekomst van zeewier maar is inmiddels te vinden op de kaart van verschillende restaurants en op heel veel festivals. Sinds juni 2017 is er ook een restaurant in Amsterdam.
Toevallig ook voor vegetariërs
Kulsdom was als student een echte activist, geeft hij grijnzend toe. Hij schreef voor een krakersblad, was lid van het dierenbevrijdingsfront en maakte zich kwaad voor een betere wereld. Tot hij inzag dat het geen zin heeft mensen alsmaar in te peperen hoe slecht ze bezig zijn: “Het werkt veel beter een positief alternatief te bieden.” Zoals de weedburger, die dus niet per se bedoeld is voor mensen met een puur idealistische inborst, maar voor iedereen die gewoon zin heeft in iets lekkers.
“We staan op festivals waar genoeg gasten komen die min of meer allergisch zijn voor alles waar het woordje ‘vega’ voor staat. Ik zeg dan altijd dat onze burgers voor vleeseters zijn maar dat vegetariërs ze toevallig ook kunnen eten. Als ze eenmaal een hap genomen hebben zijn ze om.” Dat is te zien aan de verkoopcijfers: vorig jaar gingen er 100.000 weedburgers over de toonbank, dat zijn er ruim 270 per dag.
Eten voor een betere wereld
Of het in de nieuwe joint ook zo goed zal gaan durft Kulsdom nog niet te zeggen. “Een restaurant is toch iets anders dan een festivalkraam.” Aan de weedburger zal het niet liggen: in het echt is die net zo onweerstaanbaar als op de glossy menufoto boven de kassa. Dat is in de meeste burgertenten wel anders. En dat je met de burger bijdraagt aan een duurzame voedselketen maakt een bezoekje aan de joint nog meer de moeite waard. Kulsdom: “Iedereen die hier komt eten maakt de wereld een klein beetje beter, one bite at a time.”
BUY THE CHANGE
MET GELD KUN JE DE WERELD VERANDEREN
The Dutch Weed Burger is één van de ondernemingen die meedoet met Buy the Change. Een nieuw platform van Triodos Bank dat duurzame ondernemers en bewuste consumenten met elkaar verbindt.
Doe je mee? Of wil je weten bij welke andere ondernemers je de verandering kunt kopen? Ga naar buythechange.nl
Tekst: Bo van Houwelingen
Beeld: Pieter van den Boogert
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.